UK: Pembrokeshire Coast

13 juli 2014 - Trefin, Verenigd Koninkrijk

Koekoek!

We zijn alweer aangekomen in the Old School Hostel. Dit hostel mag van ons zeker op de lijst van favoriete hostels. De locatie is natuurlijk schitterend maar ook de soul van het huis en zn eigenaars is geweldig, we voelen ons hier thuis.

Gisteren ging ik samen met mama op avontuur. We werden door papa langs de Pembrokeshire Coastal Path afgezet voor een traject van 5 kilometer. Voor mijn kleine beentjes is dat niet niks hoor! Ik heb heel flink gestapt, vooral waar het spannend klimmen en klauteren was! De minder uitdagende stukjes mocht ik bij mama in de rugzak zitten. We stopten een paar keer om de dorst te lessen en de magen te stillen. In de verte kwam het einddoel in zicht! Van de wandelaars onderweg kreeg ik bemoedigende woordjes en dikke duimen. Het was erg winderig boven op de kliffen. We kwamen na de middag aan in Pwll Deri, waar papa ons aan het opwachten was. We brachten nog een bezoekje aan Fishguard. Van hieruit vertrekken de ferry's naar Rosslare in Ierland, een oversteek die we op ons lange reis-to-do-lijstje zullen zetten. We zagen veel vissersbootjes en ik mocht langs de haven fietsen. In het ondiepe water zagen we krabben wandelen. 's Avonds stonden onze bedjes al klaar in het hostel van Pwll Deri. Opnieuw een prachtig hostel met een ongelooflijke locatie, superviews!

Deze ochtend ging de rit verder naar St Davids, we bezochten er de Cathedral maar waren vooral onder de indruk door de (toevallige) uitleg van de belleman. De klokken van de kathedraal werden opgehangen in een bellentoren. Ooit hingen ze in de kathedraal, maar omdat de toren een aantal keer is ingestort werden  ze verplaatst. De klokken hangen ondersteboven op en worden met lange touwen bediend als een soort van klokkencarousel. Als alle klokkencombinaties gespeeld zouden worden, dan kan je jaren doorspelen. De zwaarste klok weegt een halve ton. Jawadde!

We brachten de rest van de middag door op Whitesands Beach... Aaagh, echt vakantiegevoel. Eerst waren er nog wolkjes en een fris windje, maar daarna klaarde de hemel helemaal op! Mama en papa zullen het geweten hebben, ze hebben beide rode benen! Gelukkig had ik mijn UV protected surfpak aan! Daarna toonde ik nog eens mijn kunsten als professioneel ijsjesproever en het was alweer tijd om 'huiswaarts' te gaan. Een frisse douche, al het zand uit mijn oren gespoeld en lekker gaan eten in de Fish Inn. Ik kreeg mosseltjes en mama en papa waren heel blij met hun verse krab. Iedereen zat er klaar voor de grote voetbalfinale vanavond maar mijn oogjes vielen toch al bijna toe. Nog even skypen met pepe en meetje en dan mijn bedje in!

Slaapwel, ik droom al van mijn volgend avontuur: Snowdonia, here we come!

PS: We hebben nog een lijstje, dit keer met de leukste dorpsnamen die we onderweg zijn tegen gekomen: Babel, Bethlehem, Halfway,Trap, en onze favoriet: Square and Compass! De leukste Welshe dorpsnamen zijn voor volgende keer!