MALTA & GOZO: The Blue Grotto, Popeye Village and Santa Marija in Mosta

15 augustus 2023 - Mosta, Malta

Hello thuisfront!

Meteen na het posten van mijn vorig verhaal, wilden we kijken naar de vallende sterren en het vuurwerk van op ons terras... helaas liep mama keihard tegen het terrasraam aan (dat was voor haar de 2de keer op deze reis-ook op Gozo liep ze tegen het raam 🙃) en vloog ze achterover, waarbij ze haar grote teen lelijk sneed aan de boord van het raam. Gelukkig was ik bij haar en riep ik snel papa en we haalden ijs en de ehbo. Geen vallende sterren dus maar wel knallende mama's. Soit, ook papa knalde vandaag tegen het terrasraam. We denken dat het aan het enkel glas ligt, je ziet gewoon niet dat er een raam is! Mama heeft dus een dikke buil op haar voorhoofd en een pijnlijke ingezwachtelde teen, papa  hield er niks aan over. Ik versierde de ramen nu met tekeningen en washitape.

Dat hield ons niet tegen om gisteren de Blue Grotto te gaan ontdekken. Een half uur durend boottripje naar hele mooie zeegrotten. Het water reflecteert op het witte zand in het water en kleurt echt mooi blauw. De grootste grot is de Blue Grotto dus, waar we heel diep in kunnen varen. Heel mooi maar ook erg on-ecologisch, vermoeden we, al die kerosinebootjes die in en uitvaren... We bekomen met een drankje op een terrasje met een view: aperitivotime!

I yam what I yam and that's all I yam! In de namiddag bezoeken we Popeye Village, de filmset waar de 2 uur durende Popeyefilm werd opgenomen in 1980. Rynn mag meteen op de foto met Olijfje en Popeye. We kuieren door het houten dorpje langs de brandweer, de kruidenier, de smid... en eten een hapje in het restaurant. Er is ook een museumpje met Popeye strips en een cinema. We vinden die oude film hilarisch! We kunnen ook een Amesroom uittesten... zie maar wat er gebeurt op de foto's!

Dan is het dringend tijd voor verfrissing en actie en begeven we ons naar het opblaasbaar waterparcours. Mama blijft op het droge door haar teen, maar wij doen het hele parcours. Superleuk! Opklimmen, afspringen, in het water glijden!

We zijn wel écht moe, nog een stop aan de winkel, een lekkere tapasavond en bedje in. Omdat de 15de een feestdag is en omdat mama haar voet wat moet rusten, doen we het vandaag very slow aan... uitslapen, knutselen, spelletje spelen, wat voor de tv hangen, een gezichtsmaskertje....

In de late namiddag vertrekken we naar Mosta voor Santa Marija. Amaaaai wat een gebeurtenis! We moeten even wachten maar de klokken worden manueel geluid, de band is gigantisch, er zijn meters aan pastoors en bischoppen met vlaggen en relieken, er valt confetti uit de lucht,... en daar is ze dan! Marija wordt naar buiten gedragen door sterke mannen onder luid applaus en gejoel. We hebben nog nooit zoiets gezien! Waar we eerst wat alleen in het dorp waren, baant de processie zich nu door een grote mensenzee! Er worden salvo's en vuurwerk afgeschoten. Terwijl we dit verhaal schrijven is het nog altijd niet gestopt met knallen.

Wat we hier nu wel wat beginnen missen is groene natuur, wat bos, wat gras om in te liggen... alles is hier stoffig, geel en dor... En na het bezoekje aan de apotheek, en de wachtrij daar voor een dokter die daar langskwam, is ons vertrouwen in de medische sector ook niet zo groot meer. Hopelijk hebben we het niet nodig!

We beginnen dus stilletjesaan wat heimwee te krijgen naar huis, naar Max, naar jullie!

Lieve dikke knuffels van ons!

PS We hebben de Wolt-app geinstalleerd en je kan hier letterlijk alles mee laten leveren, ook gewoon je boodschappen. De eerste 14 dagen is je levering gratis. Dus vanmorgen wat boodschapjes gedaan online, nog geen 45 minuten later geleverd aan de voordeur... dat verklaart de honderden Wolt-brommertjes die door het verkeer sjezen.

PPS Er staat hier statiegeld op alle flessen, ook plastiek flessen. Er staan overal grote machines. Bij inlevering krijg je dan een tegoedbon voor gelijk welke winkel. Wél een duurzaam idee en iedereen doet het gewoon.

1. Meetje en pepe.:
    16 augustus 2023
    Mooi, voorzichtig met glazen deuren hé.... en we kijken er naar uit om jullie weer te zien.