MALTA & GOZO: Ggantiga Temple, Blue Lagoon & Santa Marija Bay

11 augustus 2023 - Comino, Malta

Mehrba!

We verblijven nog altijd op het gele eiland Gozo en dan is de archeologische site van de megalitische tempel van Ggantiga dé must see! Om de toeristengroepen voor te zijn vertrekken we vroeg en ontbijten we op een bankje voor het museum en de tempel... boules de Berlin en chocomelk! We zien de bussen helaas al arriveren...

Mama kijkt erg uit naar het museum omdat er een groep beelden te zien is die de sjamanen genoemd wordt. We zien potscherven met vogels op, het meest befaamde beeldje van een koppel met 1 onthoofd hoofd én de sjamanen, die eigenlijk mini mini blijken te zijn. Maar wel indrukwekkend als je weet dat ze dateren van 3600 voor Christus, en super gedetailleerd zijn.

Ook de tempel is indrukwekkend, en zoals de naam doet vermoeden gigantisch. Het is warm en de gegidste groepen zwermen toe. We zoeken afkoeling onder een boom, samen met een hagedis, en proeven uit een farmer's honesty box voor het eerst prickly pear. Dit is de vrucht van de cactus, en smaakt sappig en een beetje naar kiwi.

We laten de drukke site voor wat het is en gaan om de hoek de Ta Kola molen bezoeken. Binnen zien we de werkplek van de molenaar, zijn aambeeld en hamer, en de broodbakmachine van meetje in het groot 🙃. Het is zo heet dat we nog maar eens van ijsjes doen voor de middag en naar ons appartementje rijden voor wat rust aan het zwembad.

Dolfie en Donie leveren weer veel speelplezier op, en mama en papa lezen. Tot ook wij een middagdutje doen en mama er vandoor gaat met de donut... hoe dat afloopt zie je in de foto's... We genieten van ribbetjes op de bbq en vallen dan letterlijk ons bed in. Papa en mama kijken nog even naar de Perseïden en kunnen toch een paar vallende sterren spotten.

Vanmorgen waren we dan weer vroeg op post want we willen de vroegste boot naar Comino nemen. We volgen het advies van onze gastheer en vertrekken  uit Hondoq Bay in plaats van uit Mgarr met een kleinere gele Joyride-boot. We zijn nét op tijd, want dit hele eiland staat op zijn kop voor de komende feestweek. De straten zijn afgesloten en er hangen écht overal vlaggen en lampen én nu staat er ook om de 20 meter een religieus beeld op een sokkel. Volgens Rynn is Malta een zeer heilig land.

Enfin, wij riebedebie met de speedboot! We vliegen over de golven en moeten ons stevig vasthouden. We varen eerst langs een aantal grotten met helder blauw water en langs Elephant Rock. Daarna worden we gedropt in de Blue Lagoon. Het klinkt iddylisch en het is het ook. Dat kleur van dat water is fantastisch! Wanneer we aankomen is het er al een beetje druk, maar we kunnen nog even snorkelen. Onder water zien we visssen en ook meteen kwalletjes, we beslissen langs de kant verder te snorkelen. Maar een gil, pijn aan de bil, papa is serieus gekweld door een kwal!

We zien nu de hordes toeristenboten arriveren en besluiten, weer een tip van onze gastheer, om te wandelen naar Santa Marija Bay aan de andere kant van het eiland. Toch een pittige wandeling van een half uurtje in de warmte. Onderweg kopen we een mooie lekkere mocktail in een ananas aan 1 van de kraampjes om wat energie op te doen en laat papa zijn bil verzorgen met azijn aan de ambulance. Het piekt...

Gelukkig vinden we na onze stoffige en warme tocht (zie ook de schaduwwandeltrein op de foto) het mooiste baaitje van de hele wereld: Santa Marija Bay... wit zand, helder blauw water en weinig volk. We snorkelen, stapelen stenen, spelen watercircus met koprollen én Rynn de leeuw wordt getemd. We zien veel kleine visjes, een paar grote, en een paar gecamoufleerde verstekelingen in het zand... en oef, hier geen kwallen te bespeuren. Na een hele dag waterplezier douchen we ons onder de bananenplanten en beginnen we aan de terugtocht. We spelen ik zie, ik zie en het iiiiissss.... warm!

Eens terug aan de Blue Lagoon kunnen we onze ogen niet geloven. De hele baai is overspoeld met mensen, boten, muziek, ellenlange rijen aan de kraampjes... de ananas-uithollers kunnen de stroom aan mensen niet bijhouden. Er is geen schaduw en we moeten toch nog even op onze boot wachten... we willen wég, de meeste mensen moeten de propvolle ferry's op naar Malta of Mgarr, dus zijn we écht blij als ons kleine bootje arriveert en we de baai uit scheuren! Enfin, daar zitten dus al die toeristen.

Eens in Hondoq Bay waag ik de sprong van mijn leven, ik spring van de hoge kade het water in en verlies mijn duikbril, die gelukkig opgedoken wordt door een aardige duiker. We eten nog een slushpuppy en een superlekker ijsje in de schaduw met een briesje.

Vanavond vallen we weer moe in onze bedjes...

Dikke zoenen van Fay en co

PS Er was eens een handdoek die eenS CHeet was

PPS Rynn doet gebedjes op het terras 's avonds... hij voelt zich thuis in dit heilig land

1. Meetje en pepe.:
    11 augustus 2023
    Ha, nog een keer .... wat een reis hebben jullie daar. Mooi zandstrand, en toch keien om torens te bouwen. Ziet er lekkere ananas uit hoor. Op de foto's zie ik ook een duikbrillenboom 🧐 deze is echt heel zeldzaam😉🤣. Een geluk dat jullie de kleinere boot genomen hebben .... anders stonden jullie nog aan te schuiven. Na zo'n drukke dagen kan ik geloven dat jullie goed😴😴 slapen.
    Eens een rustdagje inlassen... anders gaan jullie versleten zijn bij de thuiskomst.
    ps.hopelijk geneest de kwallenbeet.
    ps. Heb ik de foto gemist van mama met de donut?
    Groetjes en knuffels.