MALTA & GOZO: Celebrations in Victoria & Malta national aquarium

13 augustus 2023 - St Paul's Bay, Malta

Hallo iedereen!

12 augustus was hier een rust- en feestdag! Papa is jarig en hij wordt 's morgens verrast met een lekker ontbijtje en onze tekeningen. We luieren aan het zwembad, lezen in ons boek,... wat broodnodige rust. Na de middag bezoeken we een Crafts Village en eten we een stukje appeltaart en worteltaart. Er zijn pottenbakkers, juweliers, kantklossers,...

We stoppen ook aan de Ta' Pina Basiliek. Dit is het beginpunt van een pilgrimstocht de berg op waar je de kruisweg kunt zien. Daarvoor is het hier te warm dus nemen we binnen een kijkje. Plots ontdekt mama een ruimte achter het altaar waar er meeeeters offers omhoog hangen... van mensen die bedanken voor een spoedig herstel van hun gebroken knie, superveel baby- en doopkleertjes, en ook hier en daar wat griezelige dingen er tussen... Hadden we al gezegd dat iedereen hier écht diep gelovig en katholiek is?

Na een lekkere maaltijd in ons huisje, knappen we ons op en gaan we Victoria in om te verdwalen in de smalle steegjes van de oude stad. We komen uit in het feestgedruis van Santa Marija... we zien wel 100 heiligenbeelden, gigantische vlaggen, kerstlichten, kraampjes, een muziekband... ja, dat feestje voor papa hebben we hier goed geregeld 🥳. Zie video's! De parochie heet St Gorg, oftewel St Joris en de draak. Die, én heel wat verlichte raampjes en kapelletjes, zien we overal!

Deze ochtend was het na een ochtendzwempje tijd om afscheid te nemen van Tal Mirakli, David en Gozo. We rijden terug naar de carferry, moeten nu een ticketje kopen, 29 euro, auto er in en varen maar. Voor die prijs kunnen we met de trein niet naar Brussel met 4. Very smooth sailing, prachtige views... We genieten op het dek.

Veel Maltesers gaan feest vieren op Gozo, en we zien files om in de ferry te rijden eens we aangemeerd zijn.

Omdat we nog even moeten wachten om in te checken in ons nieuw plekje, bezoeken we het Malta National Aquarium. Wat een superleuke plek! We maken eerst een virtueel visje dat we kunnen laten rondzwemmen in een digitaal aquarium. Daarna zien we heel veel soorten vissen, mama en papa laten ons ook even zakken in een aquarium om dichter te kijken 😱! We zien ook Nemo en Dory en we zijn vooral onder de indruk van de haaientunnel. Buiten verfrissen we ons in de fonteinen en eten we een ijsje.

Tijd om in te checken in onze penthouse in St Paul's Bay. Supermooi ruim appartement met een view! Rita geeft ons nog heel wat tips voor de komende dagen en wij zijn wat murm, dus bestellen we pizza's bij Luigi, nemen we een frisse douche en kijken we een film met Maltesers :-)!

Sweet dreams,

Fay

PS We hebben op 10 dagen tijd "ál 350 km" op de teller, nooit geen lange afstanden in de auto hier dus!

PPS Parkeer hier NOOIT onder een boom... of de duiven maken van je mokkakleurige wagen een stracciatellakleurige wagen 🙃

PPPS Vuurwerk is hier iets speciaal... een paar fusees, dan een luide knal en dan weer 5 minuten niks. En dat op repeat.