MALTA & GOZO: Splash and Fun Waterpark, hidden beach of Qarraba & Gnejna Bay

18 augustus 2023 - Mgarr, Malta

Dag lieve lezertjes!

We hopen dat jullie thuis meegenieten van onze avonturen? Al die avonturen, die mogen blijven duren... Als rotsen in de zee blijven wij staan, want is het eind goed, dan is het al goed... zingt Piet Piraat... ook onze verhalen zitten er bijna weer op!

Onze laatste dagen brachten we opnieuw veel in en op het water door. We gingen een volle dag naar het Splash & Fun Waterpark... vroeg vertrokken omdat het hier voor de Maltesers ook vakantie is en we ligbedjes en schaduw wilden... beste plekske van het park: check! Er viel vanalles te beleven! Een groot golvenbad, kleine glijbanen, hoge rappe en trage glijbanen, ... voor ons! En voor mama: de lazy river 🤪. Lekker dobberen op een band met ingepakte teen!

Ook de animatie is best wel leuk! Zo doet mijn broer mee aan het touwtrekken (zoek het enige blonde kindje op de foto) en loopt hij in een rad over het water. Mama wint van op de zijkant de muziekkwis, maar deed niet officieel mee! Bijzonder veel punten in de Eurovisieronde haha! Papa leest zijn 3de boek uit en mama haar 1ste boek (van 900 pagina's wel 🙃) Topdagje voor iedereen!

We eten tapas en stokbrood op ons terras met uitzicht over St Paul's Bay. Het is voor een keer stil! Geen vuurwerk en geen graafwerken voor de deur. Voor ons appartement zijn ze aan het bouwen. We horen en zien dat de bouwwoede hier immens is, tot grote frustratie van de locals. Ze hebben terecht schrik dat de charme van hun eiland zal verdwijnen... Malta heeft in de afgelopen jaren de grootste economische groei gekend binnen Europa, met alle gevolgen vandien. Grote bouwheren, hotels, winkelketens,...

Vandaag slapen we wat langer en gaan dan op zoek naar de laatste 2 megalitische tempels die we met onze Heritage Pass kunnen bezoeken. Totaal tegen onze zin zien we nu dus dat alle tempels op elkaar lijken, we lijden duidelijk aan tempel-moeheid. Een bekend fenomeen uit Bali. We doen een praatje met een local die ons vertelt dat de wandtapijten uit de St Johns Cathedral in Valletta in België gerestaureerd werden én we krijgen een meloen cadeau.

Op naar Gnejna Bay! We willen het water in! We betalen 2 euro aan de man die zich voordoet als parkeerwachter (we waren gewaarschuwd over zijn praktijken) en parkeren quasi naast het strand. We zien meteen dat er pedalo's mét glijbaan te huur zijn en gaan de uitdaging in woelige wateren aan. Er is best wel wat (heerlijke) zeewind. We trappen onszelf over de grote golven (met af en toe een verschrikte mama) naar een verborgen strand in Qarraba. Wat een supercoole plek met rare rotsen! We leggen ons voor anker (papa is ons anker) en glijden dat het een lieve lust is. Wij durven echt alles! Ook papa en mama wagen zich aan de glijbaan en genieten van de uitzichten in de baai. Papa en ik trappen ons terug naar het startpunt, en mama is blij dat ze weer aan land is.

We spelen de rest van de dag op het strand met zeewier, we snorkelen nog even en Rynn maakt een winkel met oliebollen. We hoorden ook dat er zeeschildpadden geboren zouden worden, maar het wonder was vorige nacht al gebeurd, dus we hebben de uittocht van 17 schildpadjes gemist. Vrijwilligers waken dag en nacht over de nesten op de stranden.

Na een douche knappen we ons op voor een laatste avondje uit. We gaan eten in Ocean Basket. Voor mij, mama en papa een oude bekende uit Zuid-Afrika! Mama en ik delen sushi en papa en Rynn gaan voor gebakken visjes.

Traditiegetrouw maken we lijstjes! Wie vond wat het leukste op deze vakantie? Rynn kiest resoluut voor het waterpark, ijsjes en het vliegtuig (en voegt er nog aan toe dat het fijn was dat we niet gewandeld hebben). Ik vond de boottochten naar de grotten cool en het vele zwemmen met mijn duikbril en het aquaduct zien. Papa vond de eerste boottocht in Valletta mooi en mama ook. Verder vond papa het snorkelen geweldig en de tempels indrukwekkend. Mama vond ook de zwembaddag in het hotel heel chill.

We maken ook al wat plannetjes voor volgend jaar... we zijn het snel unaniem eens over een ander soort bestemming. Met kamperen, wandelen, groen, kampvuurtjes, tunnels, dubbeldekbussen,... wat zou het worden? Ooo  man?

Morgen om 16u vliegen we weer naar ons Belgenlandje, we hopen stiekem op wat regen, want dat hebben we hier gemist. Be careful what you ask for, zeker 😅.

Lieve knuffels,

Fay, Rynn, Tina, Rik, Nijltje en Koala

PS We lieten op de parking van het waterpark de hele dag onze achterdeur van de auto openstaan. Met mama's sjakos erin. Jezusmina, een geluk bij een ongeluk lag alles nog in de auto 😆.

PPS Rynn is de bruinste beier van ons allemaal en we krijgen 4 foodbaby's.

PPPS Rynn eet graag een milieu voor dessert, maar omdat we al wat moe zijn, nemen we toch maar een moe-lleux. De humor is hier even droog als de aarde.

1. Meetje en pepe.:
    18 augustus 2023
    Het lijkt wel het aardse paradijs daar🧐..we zien dat jullie stralen van vakantiegeluk, en hopen dat jullie duik in de Vlaamse velden voor niet al teveel blues zal zorgen.
    Voor straks een veilige terugtocht, en we kijken er naar uit om jullie te zien op 🏖🏝 de STRANDDAG
    Veel knuffels en goeie vlucht.
  2. Sabine &Richard:
    18 augustus 2023
    Wat een reis was is me dat zeg ,precies of dat jullie in een sprookje gestapt zijn. Die blauwe lucht en zee ,mooie grotten en tempels , al dat lekker eten en jullie blije gezichten maken mij een beetje jaloers , want hier is het een grauwe dag .Maar zondag voorspellen ze mooi weer .
    Fay en Rynn jullie zijn echt twee waterratjes ,(gelukkig hebben jullie nog geen zwemvliesjes tussen jullie tenen!) ,anders kunnen jullie naar huis zwemmen !!!!!
    Tot zondag x
  3. Ria:
    18 augustus 2023
    Super om weer van op afstand te mogen mee-genieten!
    Veilige reis naar ons Belgenland gewenst 😉