SOUTH AFRICA: Route 62, Cango Caves & Storms River Mouth

16 juni 2016 - Addo Elephant Park, Zuid-Afrika

Dag iedereen,

Time to hit the road na onze indrukwekkende citytrips en treinreis!

We kozen voor de Route 62, doorheen de Little Karoo naar Oudtshoorn.  We konden gelukkig de auto droog inladen, want de vorige nacht regende het pijpestelen!

De rit ging in het begin erg vlot, maar algauw liepen we door wegenwerken vertragingen op. Verkeer kan dan maar 1 richting uit, en de wachttijd voor de wissel is vaak minstens 10 minuten. Zo stonden we onder andere stil onder de uitgehouwen boog van de Cogmanskloof, die we dus extra lang konden bewonderen. Op de koop toe bleek de weg verderop ook afgesloten tussen 11 uur en 13 uur om een deeltje van de rotswand op te blazen. Picknicktijd dan maar! We stopten aan een padstal (een wegrestaurant dus, daar hebben we toch efkes over moeten nadenken), kochten er onze koffie en thee en gingen gezellig buiten eten...tot het begon te regenen, meteen de aankondiging van regen voor de rest van de dag...

De Route 62 is een eindeloze weg, soms bochtig, soms recht, soms bergachtig... De view verandert van wijnranken, naar groen bushveld, naar een stenig landschap. De grote attractie is Ronnie's Sex Shop, die we voor begrijpelijke reden niet bezochten, we hoorden pas achteraf dat het vooral een icoon van een padstal is en dat er nog weinig pikants te vinden is :-). Door de regen waren de uitzichten beperkt. Af en toe worden dieren aangekondigd, zoals "opgepas voor die skilpaaie" of "baboons syn wilde dieren" maar geen van die dieren kunnen we spotten. Nu ja, bij ons zie je ook niet steeds herten op de weg in de Ardennen, en het staat er ook vol met borden ;-) Er werd nieuwe entertainment voorzien voor de achterbank: pompondieren knutselen, dagboek invullen, barbies, afrikaanse diertjes om mee te spelen, filmpjes kijken op de tablet,... Fay bleef het allemaal gezellig vinden.

Wij waren toch blij als we hier en daar struisvogels zagen verschijnen en Oudtshoorn zagen opduiken. Na even zoeken kwamen we aan in de Karoo Soul Lodge, een backpackers hostel met charme. We gingen struisvogelfilet eten in de Black Swan (de Black Ostrich klinkt zo goed niet zeker?) en Fay ging voor de ribbetjes! Een flesje wijn erbij en een Amarulamilkshake als dessertje... Mmm en dan naar dromenland!

Woensdag werden we vroeg wakker en gingen we na een zelfgemaakt ontbijtje richting de Cango Caves. Lekker mysterieuze route, de mist in de bergen, hier en daar struisvogelboerderijen,... . Rik ging voor de Adventure Tour, 90 minuten met hier en daar een speleostuk, de ladies gingen voor de Heritage Tour van 60 minuten. Fay leerde het verschil tussen stalagtieten en stalagmieten en nam foto's als een echte pro, terwijl papa zich doorheen de lettrebox en the Tunnel of Love wurmde.

Na het bezoek zetten we onze tocht verder richting de kust. We genoten nu iets meer van de uitzichten door de zon, maar het mooie liedje duurde niet lang. Bij onze lunchstop in Knysna begon het weer water te gieten! De wolken kwamen sneller aangedreven dan wij konden rijden!

De aankomst in de pouring rain in de T'Niqua Stables Lodge verwarmde ons gelukkig weer helemaal: de open haard was al aan, hete rooibosthee met melk en suiker en waaaaaw, wat een prachtige lodge!!! Echt genieten! We zijn de enige gasten, het is duidelijk laagseizoen, en we hebben de hele lodge voor onszelf. Een warme douche, een stuutje met kaas, bij het vuur genieten,...als er ergens een plek is waar je wil zijn in de African Winter, dan is het hier!

Donderdagochtend werden we wakker met een mooie oranje gloed boven de bergen (yes!) en na de bacon & eggs gingen we op weg naar de Storm's River Mouth in het Tsitsikamma National Park. Met onze Family Wild Card hebben we toegang tot alle SAN-parken, dus ook hier konden we vlot binnen. We gingen voor de korte hike (2 km) naar de Suspension Bridges. De langste hangbrug is 77 meter lang en hangt 7 meter boven de zee... We genoten van de wind, de zilte zeelucht, de golven die op de rotsen klotsen en het geluid van de keien als er weer een golf terugrolt naar de zee... 's Middags braai gegeten met een view om u tegen te zeggen. Fay zegt dat we dit land vanaf nu fantastischland moeten noemen :-)!

Terug de weg op dan naar Addo! Nu liegen de verkeersborden niet! We zien overal baboons (apen) langs de weg en mama moet serieus in de remmen voor een overstekende koe! Inhalen doe je door tegen je voorligger te gaan rijden, die dan uitwijkt naar de pechstrook, waarna je voorbij kan en je hem kan bedanken door je vier pinkers op te zetten. Na een mooie zonnige rit arriveren we in de Chrislin Lodge. We slapen nu 3 nachten in een luxe-kleihut met rieten dak, met speeltuin en zwembad (alhoewel het daar wel wat fris voor is...) voor onze deur. De lodge is onderdeel van de Hemiston Farm, we logeren te midden de appelsienenbomen!

Morgen staat onze eerste safari op het programma, best wel spannend! We gaan op riviersafari en daarna op jeepsafari! Hopelijk zien we morgen de olifanten van (niet al te) dichtbij!

Vele groetjes
De avonturiers met 1200 km op de autoteller!