SOUTH AFRICA: Cape of Good Hope & Cape Town

13 juni 2016 - Cape Town, Zuid-Afrika

Hallo!

Zondag feestdag hier in Cape Town! Mama’s verjaardag én vaderdag samen, dat moet gevierd worden. Bij het wakker worden krijgt mama een kaartje en een pakje en papa een handgemaakt cadeautje mét versje, waarna we gezellig samen ontbijten…

Om precies 8u30 arriveert ons iets groter cadeautje, tenminste toch in bruikleen voor een week of 3, een witte Nissan Qashqai, our African ride. Nog voor 9u30 zijn alle formaliteiten geregeld en rijden we vlotjes Cape Town buiten. Het is wel even wennen want we rijden links, het stuur van de auto staat aan de andere kant en de auto is toch ook wel wat breder dan onze Touran.

We volgen de kustweg en bewonderen de mooie stranden. De eerste stop is Hout Bay, voor een koffietje en een warme choco in de Mariner’s Warf. Dan wordt het al wat uitdagender op de Chapman Peak Drive, een scenic route langs de kliffen, richting Cape of Good Hope. Wat een uitzichten!

We laten de auto achter op de parking van Cape Point, pakken de picknick in en starten de wandeling van Cape Point naar Cape of Good Hope. Niet echt het oorspronkelijke plan, maar Fay wil graag klauteren :-) en het is prachtig weer. We wandelen afwisselend op een paadje, de rotsen en een aangelegd houten pad en moeten Fay voortdurend intomen, zo geniet ze van het stappen en het klauteren. We worden getrakteerd op salamanders en klipdassies, die netjes voor de foto poseren.

Na 50 minuten komen we beneden aan. We eten eerst rustig en zien dan een gaatje voor onze Cape of Good Hope-foto-moment, want - exclusieve blik achter de schermen van de mooie foto - het is er best wel druk, je kan ook hier parkeren. We zien bussen met toeristen, Japanners, Indiërs, groepsfoto’s, selfies,... . We ontkurken onze fles bubbels (dankjewel papa!) en proberen goed te beseffen waar we zijn, want dat besef komt soms pas achteraf. We starten de klim terug naar boven, ook hier geen gemopper van Fay, een uurtje later staan we terug bij de auto.

We rijden richting de laatste verrassing van de dag: de pinguïns van Boulder! Fay kijkt haar ogen uit en neemt veel foto’s van de schattige doch onwelriekende diertjes, die over het strand waggelen en onhandig de zee in en uit zwemmen. Er zijn ook pinguïnbaby’s (peuters volgens Rik), die zien er fluffy en schattig uit! Kijk maar eens naar onze video’s!

Na deze volle dag rijden we terug naar de lodge, frissen we ons even op en gaan we heerlijke pasta eten, in een restaurantje waar een live jazz band speelt. We nemen ons voor het maandag wat rustiger aan te doen, het wordt vast minder mooi weer en Table Mountain moeten we mogelijks laten voor wat het is…

Als we wakker worden is het inderdaad bewolkt, dus ontbijten we rustig. Onze gastheer vraagt naar onze plannen en kijkt eens of de Table Mountain kabelbaan open is en jawel, toch! “Beetje” wind en prima uitzicht. We pakken onze dagrugzakjes in en weg zijn we!

De kabelbaan lijkt loodrecht omhoog te gaan! Bovendien draait de binnenkant van de gondel rond, zodat je een 360 graden panorama hebt. Boven voelt dat beetje wind als een serieuze windvlaag, brr, gelukkig hadden we truien en jassen bij! We gaan voor de Klipspringerwandeling, waaien een goed uur uit onze kleren en eten een groot stuk chocoladetaart als lunch, gewoon omdat het kan. We zweven terug naar beneden en bedenken dat we het toch niet hadden willen missen.

De middag brengen we door aan de V&A Waterfront, een heus winkelcentrum, een aantal historische gebouwen, een speeltuin waar Fay zich twee keer een half uur kan uitleven en het reuzenrad… we voelen ons toch wat moe nu. Tijd voor wat rust in onze lodge... Eerst een roze badje voor de ladies met een Lush-bruisbal en daarna nog eens Ocean Basket, de beste verse vis aan huis geleverd: gegrilde calamares, witte vis, zalm, gamba’s,... Good choice, zoals ze in Canada zeggen, zeker als het dan ook nog eens goed begint te regenen.

Cape Town, Mother City, you were good to us!

Rik, Tina en Fay

PS Machteld, je blauwe polo is hier echt hot!

PPS Gooo Belgium Red Devils!

1. Meetje en pepe.:
    14 juni 2016
    Hoi ,zeeeeeeeeeeeeeeer mooi , zou ook wel zin krijgen in Zuid Afrika.
    Zonet Oudtshoorn , de Karoo Soul Lodge bekeken , niet ver van de Olifantsrivier.
    Man Man man...Nu weet ik zo stilaan waarom jullie naar Zuid Afrika willen , en het is nog maar net begonnen jullie reis! Ik heb hier een kleine kaart van Western Cape....
    Jullie volgende stop staat er nog net op Plettenberg Bay....We kijken er al naar uit!

Knuffels voor alle drie
  2. Fay Martha Alice in Wonderland:
    14 juni 2016
    We kruipen in ons bedje in de Karoo Soul Lodge, na een lekkere struisvogelsteak au poivre mmmm.. slaapwel!