SOUTH AFRICA: Epic trainride from Jozi to Capetown!

11 juni 2016 - Cape Town, Zuid-Afrika

Hello everyone,

Vrijdagochtend was het tijd om in te pakken en Johannesburg achter ons te laten. Dat afscheid viel een beetje moeilijk, en dat wil toch wat zeggen. We konden de dag gelukkig starten met een paar leuke skypegesprekken met pepe en met de klas van juf Bie! Heerlijk vinden we dat, om zo ver weg toch zo dichtbij te kunnen zijn!

Na een stevig ontbijt in de Origin (met babycino, een minimelkfoammetchocoladehartjetakeawaybekertje, voor Fay) werden we opgehaald door onze zelfgeregelde shuttle. We werden netjes aan de ingang van Park Station afgeleverd met de usual instructions: “Watch your back!”.

Over dit stukje van de reis had mama toch al wat zenuwen gehad, één van de grootste stations in zuidelijk Afrika, met veel nationale en internationale trein- en busverbindingen… maar we werden door de vele vriendelijke securitymensen de goede richting uitgestuurd. We hadden in no time onze tickets vast en moesten dan nog even wachten in de wachtzaal.

Plots werd er Capetown geroepen en gingen we mee in de rij schuiven richting platform 16. Aan de muur hing een lijst op waar we het nummer van onze wagon en de letter van ons compartiment konden vinden: 8A. De trein stond al klaar, wij hadden het eerste compartiment in de eerste slaapwagon. Vlotter dan dit had het eigenlijk niet kunnen lopen. We kregen meteen flashbacks naar de transmongolische spoorlijn, en prijsden onszelf gelukkig dit nu met Fay te kunnen doen! Op de trein is er politie en treinpersoneel aanwezig. Een vriendelijke meneer kwam ons verse lakens, dekens en kussens brengen en een dame kwam ons bedienen voor de lunch en het avondeten, klasse! Het eten op zich zal de Michelingids niet halen, maar goed, we mogen ook niet te kritisch zijn.

Fay speelde met haar poppetjes, smartgame van de Ark van Noah, nam veel foto’s, werkte in haar werkboekje en we kleurden samen een goed half uur aan een Mondricasso! Nog geen verveling te bespeuren, zelfs de tablet niet moeten bovenhalen!

Treinreizen is slowtravel, de trein tuft door het landschap, dat we gradueel zien veranderen. Het geeft je een blik op de gigantische grootte van een land, maar ook op zijn achtertuinen. We passeren grote vlaktes bushveld, maar ook veel industriële kleine dorpen en de daarbijhorende kleine werkmanshuisjes en wederom erg veel townships. Stoffige kinderen die van op hun geïmproviseerde voetbalveld de trein nazwaaien, mensen aan het koken op houtvuren, overal veel afval en jawel, onze eerste dieren! Koeien, ezels, paarden, geiten en 1 struisvogel :-)!

Voor je het weet zakt de zon weg, we doen het licht uit in de trein om van de mooie roze lucht te kunnen genieten… die snel veranderd in duisternis, hier en daar een lichtje en de maan. De bedjes opmaken, Fay met plezier vanboven in het stapelbed, deurtje op slot, leesvoer bovenhalen en dan schommelt de trein ook ons in slaap...

De nacht verloopt met ups & downs, Fay slaapt als een roosje, maar wij zijn geregeld wakker, door de kou, het geschud van de trein, een lange stilstand,... . Als de ‘provodnista’ aka treindame ons om 7 uur wekt met hete koffie zijn we dan ook blij...we kruipen met zijn drietjes tegen elkaar aan en genieten van de zonsopkomst over de Great Karoo, een stenige woestenij met hier en daar een struikje. Samen met het ontbijt (Full English breakfast! Woop woop!) verandert het landschap weer en duiken bergen op, puntige en platte…het ontwaken kan niet lang genoeg duren, there is no place to go to. We merken dat de trein ondertussen al bijna twee uur vertraging heeft op het schema, maar de uitzichten maken het helemaal goed. Fay wil op de trein blijven wonen en heeft ondertussen een vriendinnetje gemaakt, waarmee ze in de treingang kan spelen.

Voor we het weten vertoeven we tussen de wijnranken, die groen tot bruinrood kleuren, het is hier tenslotte bijna winter. De estates en huizen worden iets groter en in de verte doemt de Tafelberg op! We komen goed aan in Cape Town en laten ons per taxi afleveren aan de Altona Lodge.

Op voorhand hadden de eigenaars laten weten een aantal werkzaamheden te zullen uitvoeren in de lodge en daarom bleken we nu een upgrade te krijgen :-)! We verblijven in een cottage in de tuin van de buren, alles er op en er aan, in plaats van een kleine kamer voor drie! Jippie! We werden echt warm onthaald. Omdat het al wat laat werd om met Fay nog uit eten te gaan, brachten ze ons op het idee van take away. We hebben dan ook zonet de heerlijkste verse fishbasket en sushi ever gegeten, met een lekker flesje Two Oceans Sauvingnon Blanc erbij…het blijft een dubbel gevoel na alle armoede die we aan ons zagen voorbij schuiven de afgelopen dagen, dat moet nog een plekje krijgen, maar toch genieten we ervan en zullen we vannacht lekker slapen.

Morgenvroeg zullen we het backpacken wat achter ons laten (we hebben hier oprecht van genoten en gemerkt dat ook Fay dit tof vindt), we krijgen dus onze eigen wheels! Een beetje onafhankelijker dus, en weer een ander perspectief…

Liefs, Rik, Tina & Fay

PS Dankjewel voor de vele berichtjes! ♡

1. An (Julie, Lore en Seppe):
    11 juni 2016
    Wat leuk om jullie reis hier te kunnen volgen. Lijkt me een zalige ervaring voor jullie, en in het bijzonder voor Fay. Wat een avontuur!

Jammer dat jullie vandaag niet op het feest konden zijn, want het was echt een feest; lekker eten, muziek, en zelfs dansen!

Veel plezier daar verder! Ik ben benieuwd naar de foto's van Fay!
  2. Verie:
    11 juni 2016
    Zo vlot en tof geschreven jullie verhalen! Door deze schrijfstijl kan ik me zo levendig inbeelden hoe die treinrit eruit zag! super! Genieten!! xxx
  3. De Decker Valérie:
    12 juni 2016
    Wat een avonturen daar amai,zo een belevenis voor Fay zeg en wij genieten ook wat mee ze
    Dikke knuffel
    Valérie
  4. Bie:
    12 juni 2016
    Zo leuk dat jullie een vlotte treinreis hadden!
    De kinderen in de klas waren superenthousiast om jullie te horen en te zien via skype.
    We zochten ook Kaapstad en Johannesburg eens op via google maps. Veel groetjes van 4B! :-)
  5. Oma en opa cowboy:
    12 juni 2016
    zeer mooie foto's en zeker meegenieten met jullie als we dat allemaal lezen. by the way ik heb ook een tekstje voor jou :
    a long , long ( ;-) ) time ago , i went to the hospital , because a litlle girl have let me known that it was time to discover her own world , so she's born on the 12 of june ath 13 hour exactly.
    And her anoncing of her birthday was een little child with a rank of wood on her shoulder
    with an handkerchief ath the end of it , started to travelling and discovering her world .
    happy birthday Tina , I hope you enjoy your journey in the world of the amazing animals in the world ! bigg kiss for you all . and i big hug for Fay
  6. Ria:
    13 juni 2016
    Super om mee te genieten door de verhalen!
  7. Magali:
    13 juni 2016
    wauw! ziet er super leuk uit! mis jou hier wel! dikke kus nog voor je verjaardag! x
  8. Emily:
    12 juli 2016
    I hope you enjoyed your birthday meal and your cottage despite having seen people in deep poverty just yesterday. Fay seems like a great traveler in training! she'll be able to plan the whole trip by the time she's 10 :)