SOUTH AFRICA: Joburg, big city life

9 juni 2016 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Hoi thuisfront!

We geven jullie nog een kleine update uit Joburg, voor we morgen naar Capetown sporen met de trein.

De dag gestart met een ontbijtje bij Merv’s Café, op de stoep op een bankje. Omdat we gisteren zoveel hadden aan onze tour met Tshepo, lieten we ons vandaag weer op sleeptouw nemen voor een wandeling door Maboneng en de Inner City. Fay vloog Tshepo om de nek en gaf hem bijna de hele weg een handje...die twee hebben elkaar gevonden, niet 1 keer heeft ze gemopperd over het vele stappen! Dankzij Tshepo gingen deuren/straten open, waar we anders nooit zouden durven binnen- of langsgaan. We gingen van hippe kunstateliers en stadsvernieuwing, langs gigantische kraakpanden met vluchtelingen (veelal uit Nigeria), tot community schools ( waar de kinderen in twee talen onderwijs krijgen, Zulu en Engels) naar de grootste tweedehands boekenwinkel van zuidelijk Afrika! Twee broers verzamelden meer dan 2 miljoen boeken, die gestapeld liggen in 7 verdiepingen! Je kon je op sommige plekken niet keren of je zou bedolven worden…

We gingen langs de Kwai Mai Mai market, het paradijs voor elke Afrikaanse kwakzalvende healer. Hier mochten we geen foto’s nemen, jammer, want we keken onze ogen uit. Tientallen stalletjes met love potions, kruidenmengelingen, zebrastaarten, trommels van dierenhuiden, slangengif en allerhande mysterieuze brouwsels.

We leerden de handgebaren om een taxibusje te laten stoppen en aan te geven waar we heen wilden en sprongen erin! We reden naar de Inner City en gingen met de lift 50 verdiepingen omhoog naar de Top of Africa, zo heet toch de derde grootste toren van Afrika. Wat een panorama over de stad! Terug beneden wandelden we over de Ghandi Square (Ghandi werkte 21 jaar als advocaat in Joburg), doorheen het centrum van de stad langs de mijnindustrie-kantoren, de Court House en de Chancellor House, waar Mandela en Tambo hun advocatenkantoor gehuisvest was in de jaren 50. Fay speelde onderweg tikkertje met Adam en Sarah uit Vancouver, wij deden de mandatory travelchats (where are you from, how long are you traveling for, where have you been, where are you going next,...) met Alex uit Roemenië, Kamal uit London, Geert uit Nederland, ...

Johannesburg, een stad als een kameleon, verandert kleur afhankelijk van plaats, tijdstip en noden...het was even wennen, maar wij en Fay zijn, mede dankzij Tshepo’s enthousiasme, verkocht! We komen op het einde van de trip nog terug, in een rijkere witte buurt, benieuwd hoe we dat gaan vinden.

Na de stevige wandeling gingen we heerlijke pasta met zalm eten in de Canteen, terras in de zon, met een Savannah Dry ( santé Furrel!) erbij. De rest van de namiddag gingen we ‘thuis’ chillen, de was en afwas doen en ons voorbereiden voor morgen… om 10u30 worden we naar het station gebracht, om 12 uur vertrekt onze nachttrein naar Cape Town.

We zijn best wel moe, van de indrukken, van de zon, … maar we genoten tot nu toe van elk moment!

Liefs

Rik, Tina & Fay

PS Oma en opa zestig jaar getrouwd vandaag!  We denken aan jullie! ♡

1. Bie:
    9 juni 2016
    Waw, jullie hebben op die paar dagen al zoveel gezien en zoveel verschillende impressies opgedaan! Super...benieuwd naar de volgende dagen! (en blijven genieten!) :-)
  2. Oma en opa cowboy:
    9 juni 2016
    jullie wandelen en genieten ervan . dat is het voornaamste ! de eerste foto's met die armzalige huisvesting was even bedenken . tjach zo zie je maar weer hoe goed we het hier hebben :-) . ondertussen heeft oma al een km aan een stuk kunnen lopen en vandaag was het wat minder maar ja na een werkdag van 13 uur en dan nog heen en terug naar het werk .
    een stukje met een keer en misschien loop ik ooit eens 5 km mee met de familie ;-)
    geniet er van en dikke knuffel aan jullie allemaal
    mama en alain
  3. Oma en opa cowboy:
    9 juni 2016
    de foto's van vandaag zijn al veel mooier vooral die vergezichten ! super gewoon !
  4. Greet:
    9 juni 2016
    Hi! lijkt echt een indrukwekkende start :) O, en als jullie het verhaal van de Fantastic Mr Fox eens volledig willen horen - ik kan de luisterversie hier uit de bib lenen - in het Engels uiteraard!
    Veel plezier nog, Greet
  5. Ria:
    10 juni 2016
    Leuk om via jullie verhalen mee te genieten!
  6. Alejandra Gérard:
    11 juni 2016
    Geweldig om op die manier een beetje samen met jullie te kunnen meereizen. Ziet er geweldig uit! X
  7. Nele:
    11 juni 2016
    Dag Tina, Rik & Fay, bedankt voor jullie fijne verslagen en foto's! Het is alleszins een rijkgevulde reis en jullie genieten er duidelijk van. Wij genieten alvast van jullie blog. Veel liefs, Maïté&Nele X
  8. Katrijn:
    11 juni 2016
    Love it, love it, love it!! Goed bezig hoor jullie, alle kantjes, lelijk en mooi, aan het opzuigen als sponsjes, soms vermoeiend maar meestal oh zo verrijkend en verrassend! Een hele dikke duim voor Fay, zo'n flinke toptraveller! Nog zoveel verbazing en verwondering op komst voor jullie, de max! Big kiss x