ROUTE DU SOLEIL: Orléans, MOBE & Jeanne d'Arc

31 maart 2023 - Orléans, Frankrijk

Bonjourkes!

Deze ochtend vertrokken we voor dag en dauw, in de gietende regen, na een laatste knuffel aan Max. Alles paste gelukkig net in de auto! Dankzij de dakkoffer van Veerle en Dirk hebben Rynn en ik ruimte op de achterbank! We zaten met kleine oogjes onder ons dekentje. Tegen 7u30 reden we Kortrijk en Lille voorbij en mochten we gezellig ontbijten in de auto. Onderweg was er superveel wind, mama moest soms stevig het stuur vasthouden.

Tegen de middag - na een goeie 5 uur onderweg - kwamen we aan in Orléans. We parkeerden ons buiten het centrum en aten onze picknick op in de auto omdat het buiten pijpenstelen regende. Mmm stokbrood en aperootjes... de kruimeltjes zullen we er bij moeten nemen... :-).

Na het eten klaarde het weer op en bezochten we het Museum voor biodiversiteit en ecologie. We leerden over het broeikaseffect, zagen een échte weerballon (of was het spionage?) en zagen we veel fossielen en opgezette dieren! Van een giraf, tot een moose, tot een vliegende eekhoorn... En er waren ook zitzakken. Tjah ik ben nu eenmaal een puber.

Daarna vulden we onze rugzakjes terug bij de auto en stapten te voet naar het Urban Jungle hotel, even inchecken en een uurtje platte rust.

Toen was het tijd voor expeditie Jeanne d'Arc! Om de hoek vonden we haar standbeeld en vertelde papa haar verhaal. We bezochten ook het Jeanne d'Arc huis oftewel het huis waar ze heeft verbleven toen ze Orléans even van de Engelsen verloste. We dwaalden nog even door de stad, met zijn mooie oude huisjes... met een macaron in de hand richting de Seine. We konden net voor sluitingstijd nog de kathedraal bezoeken.

Na een lekkere Pad Thai bij Pitaya keerden we moe naar ons hotelletje terug. We werden opgevrolijkt door een lieve straatmuzikant en Rynn mocht zelfs even op zijn accordeon spelen. Nu zijn we blij dat we veilig en warm in deze goede bedjes liggen.

Bonne nuit,

Fay

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Meetje en pepe.:
    1 april 2023
    Mooie foto's, in het museum.
    Die moose kennen we nog van in Noorwegen. Rynn op de accordeon tof. Geniet maar van jullie vakantie.