PORTUGAL: Vineyards, swimming in the river and Cromlechs de Almendres

23 juli 2015 - Évora, Portugal

Hola todos!

Na een bezoekje aan een geweldig aquapark in Amarante met superveel grote glijbanen rijden we nu het binnenland in. We volgen een scenic route doorheen de Douro, een prachtige streek met flanken vol wijnranken en slaperige dorpjes!

We maken er een gewoonte van om naar de weinige locals te zwaaien als we met ons busje aankomen en meestal kijken ze ons heel verbaasd na...

We hebben een paar nachtjes op de camping Senses geboekt, een glamping uitgebaat door een Nederlander en een Australische, met twee kleine kindjes Maia en Milo. Ons staanplekje is er niet echt geweldig, de meeste gasten kennen elkaar wel een beetje en zijn allemaal wat van die 'weg van de wereld- types' en het bio-eten is lekker maar weinig en chaotisch. We genieten met volle teugen van de zon en van de zwemplaats aan de rivier. Ik geniet vooral van het samenspelen met Maia en Mariana. We plonsen in het zwembad, spelen met de poppen, en lopen vooral graag gek achter elkaar aan. We spelen met veel gesproken en ongesproken taal, verstaan elkaar niet en eigenlijk toch weer wel.

Van hieruit trekken we door naar een camping in the middle of nowhere, met de service van een viersterrencamping en een kostprijs van 12,50 per nacht. Een geweldig zwembad en een snackbar inbegrepen. Wat moet een mens meer hebben?

We bezoeken het dorpje Monsanto, een dorpje gebouwd op en rond gigantische boulders. We eten er een crêpe en een beker mede (middeleeuwse honingwijn) op een terras met een prachtige view.

Onze laatste stop, en een gokje om er in het wild te kunnen kamperen voor de laatste keer, zijn de Cromlechs van Almendres. Een cirkel met 90 stenen, een grote menhir en de grootste dolmen van Europa. We moeten er wel 4 km wasbord-weg voor over hebben, maar slow but steady komen we boven aan. We vinden er meteen ook een plekje om te overnachten op de parking. We zijn niet de enigen, een gezin Fransen breekt alle wetten, rijdt door tot aan de steencirkel en zet er tenten op voor de nacht...jawadde! Op de parking zijn we gelukkig wel de enigen en we slapen lekker!

's Morgens worden we vroeg gewekt door...kataklop kataklop...twee mannen met paarden en baarden! Leuk om je dag te starten! Die kijken wel even vreemd op, als we ons ontbijtje uitstallen. We rijden nog naar Evora, een stad met een rijke geschiedenis en rijden daarna terug naar Lissabon!

De trip zit er bijna op, nog een namiddagje rusten aan het zwembad en dan inpakken geblazen. Terwijl we inpakken maak ik nog een nieuw vriendinnetje op de camping: Anna. We spelen de hele avond samen en 's morgens leggen we nog een briefje, een knuffeltje en een flesje wijn bij de caravan van Anna, want wij moeten vroeg vertrekken om de auto terug te brengen.

De laatste dag is een lange dag reizen,met vliegtuig, trein, bus en de laatste meters zelfs te voet...

Wat zijn we blij thuis te zijn en voor mij ligt meteen een verrassing klaar op mijn bedje! Dankjewel Nele!

Tot de volgende keeeeeer!

PS Mijn valies staat al klaar voor een volgend avontuur!