PORTUGAL: Porto, vibrant city by the water!

15 juli 2015 - Porto, Portugal

Dag allemaal,

Ik lig al lekker in mijn zacht Novotel-bedje als mijn mama dit verslagje maakt, heerlijk vind ik het hier! Ik kreeg van de mevrouw van het hotel twee knuffeldiertjes, een olifantje en een dolfijntje. Vandaag gingen we Porto bezoeken. Je krijgt eigenlijk zelfs twee steden voor de prijs van 1, want de stad wordt doormidden gekliefd door de Douro-rivier. Aan de éne kant ligt het oude stadsgedeelte, weer een wirwar van steile steegjes. Aan de andere kant ligt de Porto-wijk, alle grote en kleine porto-merken netjes bij elkaar.

We besluiten om Porto te voet te verkennen aan de hand van de wandelroute uit de Lonely Planet. We starten aan de Torre de Clérigos. Ik klim gezwind alle trapjes op naar boven! Zo krijgen we een mooi overzicht over de stad! We kuieren door het oude gedeelte van de stad en weer besluipt ons een leeg gevoel, lege winkels, geen volk in de straten,...We laden onze batterijen op in een chocolaterie, mmm. We zijn toch echte Belgen! Naast ons zaten Zwitsers....Chocolademensen, verenig u! Plots zien we een auto van de pers, en dan een heleboel politiewagens, en heel veel volk aan een museum. Blijkt de eerste minister er te zijn voor de opening van een nieuwe collectie. We zien hem dan ook buitenwandelen op de rode loper! Wij mogen nadien ook even op de rode loper!

We bezoeken er een klein museumpje van een poppentheater. Echt leuk, mooie poppen! Wel jammer dat ik niet met de poppen mag spelen...

We krijgen een beetje honger van al dat stappen en ontdekken in de oude mercado een superwijs restaurantje. een Portootje natuurlijk en voor mij een dikke boterham met kaas én hesp! Mama laat zich verleiden tot de lokale erwtensoep met chorizo en papa vraagt focaccia, maar krijgt een pizza.

Na het eten steken we de Douro over via een imposante brug en nemen we de gondel die over de Porto-lodges bengelt. Gelukkig is de zon ondertussen ook van de partij. Er is hier ook een marktje en kermis. Toch al wat meer leven hier. Op het water dobberen platte boten met Porto-vaten. We gaan Porto proeven en krijgen er een Fado-zangeres bij, die een serenade komt zingen voor Fay, te zien op het filmpje bij video's! We genieten met volle teugen, maar het is al laat en we nemen de taxi terug naar het hotel! Morgen rijden we Porto uit.

Toedeloe!