PORTUGAL: The real deal

14 juli 2015 - Porto, Portugal

Boa Dia todosssjj,

Jullie hebben er even op moeten wachten voor jullie een nieuwsje van mij kregen uit Portugal, maar dat had zo zijn redenen... Reizen is niet alleen rozegeur en maneschijn en daarom krijgen jullie van ons in dit verslagje een primeur: the real deal! Geen paniek, tranquilo :-), er zijn geen grote rampen gebeurd en we beloven jullie later de mooie verslagjes en toffe foto's want die zijn er natuurlijk ook.

Maar aangezien ik nu in een bedje lig in een Novotel, zijn jullie vast wel benieuwd hoe ik hier kom? Want dit was niet het oorspronkelijke plan!

De vlucht van Brussel naar Lissabon is prima verlopen en eens daar stond Nuno van PortugalbyVan ons op te wachten op de luchthaven. Fout numero 1: huur je een busje, zorg dat je het 's morgens vroeg afhaalt. Zij geen frisse kop, wij geen frisse kop...enfin die mannen hebben de helft uitgelegd, het busje was prima, alleen de frigo werkte niet (maar dat zou wel lukken eens we vertrokken waren) huh?

Allez, wij de baan op. Fout numero 2: rijervaring met iets groters dan een VW Touran alvorens een grote stad te doorkruisen tijdens de spits met een Fiat Ducato bestelwagen... Ik zat meteen te chillen in  mijn zitje met mijn speelgoed naast me, maar mama en papa beleefden een aantal stresserende momenten vooraan.

Fout numero 3: huur gewoon helemaal geen campervan als je een grote stad wil bezoeken. De camping was op zich een meevaller maar lag niet in het centrum. De busrit duurde een uur! Gezien  de frigo niet werkte (en oja, een boel ongure beesten bevatte die mama er heeft moeten uitkoteren #corbie-kot-frigo--stijl voor de kenners): de Nuno gebeld. Hij zou hem repareren (en op ons aanraden een frigobox voorzien voor het geval het niet zou werken) terwijl wij de stad gingen verkennen.

Oja, en langs de Decathlon gingen. Fout numero 4: mama en papa zijn geen coole surfers van 24 jaar jong, hun arme ruggen willen meer comfort dan een dunne mat op een houten bank. Luchtmatras: check! Keep on smiling! 's Avonds de frigoboxen aangetroffen, die...niet werkten. De Nuno gebeld: euhm, nee, die werken niet: gelo gelo gelo! Enkel met zakken ijs er in. Grr. Zelf ruitensproeiervloeistof gekocht. Waren ze ook vergeten.

Fout numero 5: Na de geweldige rij-ervaring in de stad meteen het mooie Sintra bezoeken. Sintra= smalle straatjes, veel hellingen... . Oké, geen evidentie...STRESS..

...maar er is altijd het strand toch! Fout numero 6: het lekkere warme strand in Portugal? Toch niet hier. Wind. Wind. Wind. IJSKOUD water. Wel veel surfers in neopreenpakjes. Ik in mijn surfoutfit. Mama en papa zittend op mijn bodyboard in een strandtentje brr. Een uur. En dan bevroren terug in het busje.

Fout numero 7: Heldere ochtend, mooie zonsondergang? Nee hoor. NEVEL. De zon schijnt hier van 12 uur, na het opklaren van de ochtendnevel, tot maximum 16 uur, want dan wordt het weer mistig. Ik vind het helemaal niet erg om in de mist op het strand te zitten, het deert de Portugezen duidelijk ook niet. Liggen ze onder hun strandlaken in plaats van er op. Echt. Waar. Ongezien. Hebben we trouwens geen foto's van. Geen enkele instagram-filter die dit recht kan trekken.

Maar bon, er is toch nog het geweldige wildkamperen met prachtige zichten. Jup. Jup. Fout numero 8: wildkamperen is romantisch. Als je de groendienst negeert die om 8 uur 's morgens met de graskantmaaier en de grasmachine langs je ontbijt raast of de hangjongeren die je barbecue overnemen voor een party in the park.

Gelukkig zijn er altijd de mensen. Fout numero 9: Portugezen zijn warmhartige zuiders mensen (en gelijken dus op Spanjaarden). Nope. Vriendelijk, dat wel. Maar op het eerste zicht althans niet warmhartig. Eerder melancholisch. Het zal de saudade zijn, de weemoed.

Want dat zien we ook. Fout numero 10: Portugal is een welstellend Europees land. We zijn dankzij de campervan wel een paar keer off the tourist track gegaan. We zien, voelen en ruiken de crisis hier. Werkloze jongeren, veel armoede bij de ouderen, vervallen lege winkels, nooit afgewerkte huizen,... . Tegelijk volgen we het nieuws over Griekenland. De Europese illusie...

Na een paar gebroken nachten, een foutparkeerboete en slechte karma op mijn handen, voeten en knietjes (de doos plakkers is bijna leeg) werd de nood aan een goed bed en goede douche zo groot dat we onszelf lekker verwenden met een Novotelleke in Porto voor 2 nachten. Het is namelijk wel vakantie! En dus: eindelijk wifi. En een verslagje. Een toffe daguitstap in Porto. Met kermis. Heerlijk eten, Porto en een Fadozangeres die een serenade voor mij alleen zong. Oja: en we deelden de rode loper met de eerste minister! Meer daarover later meer als we de verslagjes mét foto's opladen!

We zijn dus voorlopig geen campervanfanaten, we missen de flexibiliteit die een auto biedt, het comfort van een bed/luchtmatras, de ruimte van de tent,... en ook Portugal heeft ons hartje nog niet sneller laten kloppen. We weten dat het allemaal Eerste Wereld Problemen zijn en het zat er eens aan te komen na al die ongelooflijke positieve reiservaringen, toch?

Onze batterijen zijn weer opgeladen en morgen gaan we terug de baan op met ons busje, nu richting het binnenland, langs de Douro naar het Nationaal Park. We zijn benieuwd of we daar vinden wat we zoeken...een zalig vakantiegevoel.

Adieuuussssjjj! Slaapwel schapevel!

Fay

1. Katrijn:
    16 juli 2015
    Mo schatties toch, wat een travel stories zeg, maar nu kan t alleen maar bergop gaan é! En geef de campervan nog één kansje, wij hebben er prachtige Aussie-ervaringen aan overgehouden, maar t duurde ook een paar dagen voor we echt onze draai vonden in dat slakkenholletje van een van. xxx
  2. Bie:
    16 juli 2015
    Waaw Fay, dat zijn nogal avonturen. Hopelijk hebben jij en je mama en papa ook wat kunnen genieten... :-). Tot binnenkort!
  3. Sien en Saar en co:
    Hey dag lieve Fay,

Wat een foute boel daar seg! Maar door jullie positivisme en jullie massa's reiservaringen slaan jullie er toch altijd maar weer door hé! Ik zou zeggen geniet maar van jullie Novotelbedje en -eten en zomeer! Want na zo'n verhalen hebben jullie dat nu wel meer dan ooit verdiend!!! Laad jullie batterijtjes maar eens goed op! Geniet van dat heerlijke badje daar in dat hotelletje! En hopelijk, zoals Katrijn zegt, kan het nu allemaal maar beter gaan! Jullie hebben elkaar nog hé en daar is het in eerste instantie toch om te doen! De heilige drievuldigheid samen op avontuur!! Alhoewel het de eerste dagen eerder een pasvontuur was, kunnen jullie nu door de hartverwarmende serenade van de mooie Fadozangeres en het plezier op de kermismolen de problemo's hopelijk snel vergeten. En hey kijk daar... daar komt het tweede deel van jullie reis eraan! Ik zie het, dat wordt echt top!!! Hebben jullie Lissabon zelf al bezocht? Doe maar je stevige stapschoenen aan, want dat is echt een kuitenbijter met zijn 7 hellingen, maar desnoods nemen jij en je mama maar het trammetje hé ;-)! Zo kan je papa leuke foto's nemen van jullie op dat leuke gele trammetje!
    Seg Faytje, hou maar in gedachten dat als je thuiskomt er een verrasingkje voor jou op je bed zal liggen en euh... zeg maar tegen je mama en papa dat alles dik in orde is op 't buitenverblijf Hukkelgem Quatorze ;-)!
    Vele groeten vanuit Gent en nog heel veel plezier!!!!
    My fingers are crossed ;-)!

Nele