PORTUGAL: Ancient history and narrow waterways

13 juli 2015 - Aveiro, Portugal

Koekoek, hier ben ik weer!

Vandaag staan er twee historische bezoeken op het programma.

We starten bij het Monasteiro de Santa Maria de Alcobaça, een klooster gebouwd in 1152. Het is één van de rijkste en machtigste kloosters van de regio, en stond bekend voor het decadente leven van de 999 monniken die er woonden. Het is in perfecte staat en er hangt ook nog een liefdesverhaal aan vast! Prins Pedro werd namelijk verliefd op de Spaanse Ines maar mocht van zijn vader niet met haar trouwen. De koning besloot onder druk van een aantal nobelen Ines te vermoorden, maar wist niet dat Pedro en Ines in het geheim toch al getrouwd waren. Toen Pedro uiteindelijk koning werd, liet hij Ines opgraven om haar te kronen tot zijn koningin en liet hij de harten uitrukken van de moordenaars van zijn vrouw. Sappig!

Na een verpozing rijden we verder het binnenland in op zoek naar Conimbriga, erg goed bewaard gebleven Romeinse ruïnes, vooral de mozaïeken springen in het oog. Het valt ons opnieuw op hoe eenzaam we er zijn als toeristen...hetzelfde klooster en dezelfde ruïnes in Italië op deze tijd van het jaar en het zou er zwermen van toeristen! Waar is iedereen toch - is de vraag die we ons hier vaak stellen... Bon, meer ruimte voor mij om overal door te lopen, op te klimmen,... :-)

We brengen de late avond door op het strand, waar we een leuk zandkasteel bouwen...en parkeren ons in het wild aan een parkje, echt een ideale slaapplek met tuinbanken, toiletten en een speeltuin. 's Avonds komen er wel een aantal jongeren de barbecue overnemen en 's ochtends ontbijten we met veel bekijks van de twee (erg oude) man-grote groendienst :-).

We vertrekken goed op tijd, want we willen nog langs Aveiro alvorens we naar Porto rijden. En hier vinden we ze dan toch: toeristen! Net als ons lieten ze zich vangen in the tourist trap van de 'kanaaltjes'. We doen er het verplichte boottoertje en spelen onze eigen gids, een lekkere maaltijd aan de oude vismarkt die ontworpen werd door meneer Eiffel himself (we zien een gietijzeren constructie maar verder weinig speciaal).

Nu op naar Porto!

Fay