PORTUGAL: Surf 'n turf to medieval gems

12 juli 2015 - Óbidos Municipality, Portugal

Ola!

We zijn nu al een paar dagen onderweg en beginnen gewend te worden aan de campervan! We botsen elk om beurt wel ergens tegen met ons hoofd :-). We rijden vandaag naar Ericeira, een surfy & fishy dorpje langs de kust. We krijgen er de tip om sardienen te eten, die worden daar live op de grill gegooid. Jammer genoeg mogen de peixeria's hun grill niet meer buiten op het voetpad zetten, met uitzondering van 1. Dat moeten wij gaan zien natuurlijk, en inderdaad, in een klein steegje vinden we een klein restaurantje... We krijgen er een schaal vol heerlijke sardienen en nog een paar grotere vissen, met aardappelen in de pel en een heerlijke salade! Die ogen aan de visjes vind ik niet zo leuk, maar de vis smaakt me wel! We hebben een leuk parkeerplekje voor de camper gevonden met wederom een geweldig uitzicht. We besluiten dan ook niet meer weg te rijden en de namiddag door te brengen op het strand.

De volgende ochtend vertrekken we vroeg, eerst rijden we langs Peniche waar we een stop doen in de surfclub. De befaamde Supertubos zijn hier, golven van wereldklasse. We turen even naar de surfers in actie en omdat het geen strandweer is, rijden we verder naar Obidos, een supermooi Middeleeuws stadje, helemaal ommuurd. Ik mocht dan ook met mama en papa over de muren wandelen: jippie, dat vond ik fijn! Ik voelde me als een echte prinses en kreeg ook bloemen in mijn haar. Ik viel ook wel op mijn handje, dat heel erg bloedde, omdat ik een beetje te enthousiast de trappen op huppelde...aiaiai, de eerste plakker van de reis is een feit. We genieten van een warme chocomelk op een prachtig terrasje, mama en papa proberen de ginjinha, een portugese likeur gemaakt van kersen (smaakt naar jenever), geserveerd in een druppelglaasje gemaakt van pure chocolade...mmm lekker!

Tijd om een plekje te zoeken om te slapen, nood aan een douchke dus kiezen we voor een camping, die we meteen met bijnaam camping Cosmos dopen. Een klein campingetje met alleen maar locals in overdekte stacaravans. We hebben het verrmoeden dat ze er misschien ook gewoon wonen, in plaats van op vakantie zijn... Maar een prima douche! Dat wel!