PORTUGAL: From Sintra and its azulejos to windy Cabo da Roca

10 juli 2015 - Sintra, Portugal

Na een laatste nachtje camping gingen we richting Sintra, een bergdorpje (met veel leuke ronde punten op hellingen, vraag maar aan mijn mama) dat Unesco World Heritage is. We gingen er het Palacio Nacional bezoeken, dat met Moorse invloeden werd gebouwd. Het deed ons denken aan het Alcazar in Sevilla en het Alhambra in Granada, maar dan op zijn Portugees. Het meest opvallende zijn de azulejos, tegeltjes in alle kleuren, en de ongelooflijke keuken in het paleis. Dom Dinis, een befaamde koning uit de Middeleeuwen gaf de aanzet tot het bouwen van het paleis. Het is een naam die we later op de reis vaak zien terugkeren, deze koning heeft indruk gemaakt dus! Hij bouwde zijn keuken zo uit dat er water van de rivier door de keuken stroomde, en zo was er dus altijd verse vis! Geniaal toch?

We keken nog even rond naar de andere gebouwen in Sintra en gingen dan lunchen in Tasca de Xico, lekkere tapas, olijfjes en een kaasje...Voor ons dessertje gingen we de Fabrica de Verdadeiras Queijadas zoeken om er de échte queijadas te proeven en in Casa Piriquita probeerden we de travesseiro, een bladerdeegkoekje gevuld met créme. Beiden niet slecht, maar aangezien er in geen een van de twee chocolade zat, was ik niet echt enthousiast...

Tijd om verder te rijden richting Cabo da Roca, het meest westelijke punt van Portugal, van het Europese vasteland, en van het Euraziatische continent. Prachtige views maar echt winderig ( les deux caps zijn er niks bij, je kan hier met moeite even blijven staan). Aangezien wij dit als mogelijk slaapoptie in het achterhoofd hadden, toch wijselijk beslist om even verder te rijden naar lager gelegen gebieden. Een supertof plekje gevonden aan Praia Grande, met zicht op zee en met een wijntje en een mooie zonsondergang sluiten we deze eerste drukke dagjes af. Mijn bodyboard staat klaar om morgen uit te proberen op het strand! Spannend!