PACIFIC NORTHWEST: Into the Wild in Interior Alaska

17 juli 2013 - Anchorage, Alaska, Verenigde Staten

Hello thuisfront,

Het is alweer een tijdje geleden dat jullie een update konden lezen en dat is simpelweg omdat wij heel erg aan het genieten waren van alles om ons heen! Merci voor alle leuke berichtjes, mailtjes en skypjes, het is leuk om ook van jullie te horen!

We zijn een week geleden van onze cruise gestapt en zo waren we back on the road. Eerste korte stop was Anchorage, waar we de Alaska Zoo bezochten. Een kans voor Fay om de wilde dieren eens van dicht te zien, geen olifanten en giraffen hier, wel bruine, zwarte en ijsberen, sneeuwluipaarden, moose, wolven.... Daarna het echte werk, we gingen camperen in Denali National Park. De eerste dag gietende regen, ons nieuwe tentje is dus onmiddellijk getest! De regen hield ons niet tegen om te wandelen en algauw zette de Alaskan hittegolf zich verder. We gingen met de parkbus het park in, dat kan makkelijk lijken maar dat is het niet. Dat is namelijk DE enige manier om in dit park te raken, op een andere manier kom je er enkel in met speciale permits. De bus moet je maanden op voorhand boeken, dat hadden we gelukkig geregeld. We hadden front seats en de beste views, ik was superflink! We zagen caribou, grizzlies (karkasjes eten, rollen over de grond), de dahl sheep, arctic squirrels, golden eagles maar de moose bleef zich voorlopig verstoppen...

Denali was net iets te hoog om te beklimmen met mijn kleine beentjes (6000m) dus ging ik voor een ander topke in de buurt, ik ging bijna helemaal zelf naar boven, waah, dat snicker-moment hadden we verdiend.

In Fairbanks gingen we lekker soaken in de Chena Hot Springs, genieten :-) :-) :-)! We willen hier graag eens in de winter terug naar toe om slee te rijden met de huskies,... We beginnen al te sparen! We gingen een dagje spelen in Pioneer Park, treinritjes, ijsje eten, spelen op de playground. Tentje opzetten en afbreken, dat kunnen we nu goed, ik ben een flinke helper.  Klein maar zeer irritant wild: de mug! Stilstaan is: dertig keer gebeten worden en vanaf dit punt tot in Anchorage werd het alleen maar erger. Mama was de zoetste en heeft zelfs op beide oren muggenbeten! Enfin, muggenbulten.

We reden via Delta Junction naar Paxson, oooh, wat een views op de witte toppen van de Alaska Range, soms namen we geen foto's omdat ze het uitzicht geen eer aan zouden doen. We kwamen aan bij Audie en Jenny in de Denali Highway Cabins, een dag te vroeg! Unk, jawel, zo hard aan het gaan dat we een nachtje te weinig gecampeerd hebben in Fairbanks :-) travel overflow! Gelukkig stond onze glamping tent gereed, zalig slapen met oogflapjes op, wakker worden aan de rivier en genieten van verse eitjes en Jennies scones en muffins.... Wel leerden het concept sun exhaustion kennen, teveel zonlicht en te weinig slaap dus. Het werd dus echt niet donker en ons bioritme had hier toch enigszins last van. Het grootste avontuur was met de kayaks het meer op, een echte uitdaging, maar dankzij Audie en Jennie slaagden we er in! Geen fotomateriaal van, maar wat een ervaring, dobberen op het meer op zoek naar moose en jawel... Op de oever zagen we een jonge moose-bull waterplanten eten, de moose zag ons echter ook en kwam dieper het water in, even tonen dat we in zijn gebied waren. Vlug wegpeddelen was de boodschap (later lazen we in de krant dat een mevrouw door een moose was neergepord in het park in Anchorage...hmmmm, goeie belissing dus dat wegpeddelen).

Nu willen we helemaal niet meer naar huis, jup, ik ook niet, ik wil in Amerika blijven.

We sloten de reis in stijl af: caribou steak en met BOB het paard en de witte prinsessenkoets reden we terug naar het hostel.... Dromen van de volgende reis!

Dikke kussen, van mij en mama en papa xxxxx

PS ik was bij de kerstman in North Pole en heb voor iedereen een goed woordje gedaan, wie weet wat je in je sok krijgt!

1. Denise Boute:
    19 juli 2013
    Wat ga jij kunnen vertellen Fay wanneer je terug naar school gaat. Ik ben toch blij dat je niet in Amerika bent gebleven en terug thuis bent. Slaap maar veel zodat je de jetlag de baas kunt. Nonkel Jules heeft er een week over gedaan.
    Dikke knuffel van tante Denise en nonkel Jules