MALTA & GOZO: In love with Valletta

3 augustus 2023 - Valletta, Malta

Hello/Merhba!

Gisteren vertrokken wij gezwind door regen en wind richting Brussels Airport... de traditionele foto onder het letterbord, douane en security door (waar mijn broer extra gefouilleerd werd) en vlotjes het vliegtuig op. Rynn is letterlijk en figuurlijk in de wolken, zo spannend dat hij het vindt, zo chill ben ik. Ik lees mijn boekske, luister wat muziek. Krap vliegtuig wel, geen eten en geen schermpjes, gelukkig zijn we goed voorzien :-). Bij de daling doen onze oren veel pijn. Piloot Jurgen krijgt bij de landing een applaus en wij bezwijken op de tarmac meteen onder de 30°...

Papa en mama halen onze huurwagen af én daar begint het avontuur: het stuur staat aan de verkeerde kant van de auto! En we moeten hier links rijden! Mama navigeert onder deskundige begeleiding van papa traag en voorzichtig langs bochten en ronde punten en dan zijn we eindelijk in de Urban Valley Resort. We hebben een grote familiekamer met keuken en balkonnetje en woooooh dat zwembaaaad! Maar eerst efkes slapen.

Vanmorgen na een GROOT ontbijt is dat dan ook meteen wat we doen: zwemmen. We halen onze handdoeken op en plonzen dat het een lust is. Een hele voormiddag, een frisse smoothie en we eten zelfs aan het zwembad... Ik kan koprollen onder water en Rynn kan koprollen én kan zwemmen! Allez, toch al korte stukjes!

Om 15u beslissen we om toch de stad in te trekken om de St John's Cathedral te bezoeken. De taxichauffeur vertelt ons over de talen in Malta. Zowel Engels als Maltees zijn hier de officiële talen. Maar velen spreken ook Italiaans of Arabisch... lang leve de meertaligheid!

Eerst komen we langs de vestigingsmuren - de stad is een groot ingesloten fort- en de Tritonfontein. Bij de kathedraal  aangekomen zijn we zo ongeveer gesmolten maar... Wat. Een. Plek. Wat een mooi versierde deuren, galerijen,... muur en plafondschilderingen én een aantal doeken van Caravaggio. Dat weten mama en papa te waarderen, wij 'schuilen' bij de ventilator met een opdrachtenboekje. Zo leren we het kruis van Malta en de tempeliers kennen. In de kathedraal liggen 400 tempeliers begraven... aan de inkom wandel je - of beter wandel je liever niet - over dé dood. Brrrr.

Nadien drinken we 2 liter water, milkshakes en ice coffee om af te koelen. We wandelen go with the flow verder naar de Burakka Gardens. Stijle straatjes en veel trappen maar wel million dollar views op de forten rond Valletta. We nemen een gigahoge-lift naar beneden en zien daar pijltjes naar links voor gondels om over te varen naar de Three Cities. We wandelen naar rechts en dan toch weer terug, we doen dat! We zijn hier nu toch! Waaaah hoe mooi, hoe prachtig! Aan de overkant dineren we op een terrasje in de haven.

We laten ons terug varen, stijgen weer op met de lift en genieten van het uitzicht en de lichtjes... éénmaal in bed vallen onze oogjes snel dicht!

We zijn nú al gesmolten voor dit land, smeltkroes van culturen...

Slaapwel!

Fay!

PS In de haven staat een grote gele scheepskraan, geschilderd met bruine vlekken: een giraf!

PPS We zagen een salamander en vreemde bloemen én we knuffelden een palmboom. Amai dat prikt.

1. Ria:
    3 augustus 2023
    Veel plezier! Leuk dat we weer mogen mee-volgen!
  2. Meetje en pepe.:
    4 augustus 2023
    Verdorie zeg, wist niet dat het zoooo mooooi is daar. Wat een kathedraal zeg. Ja de Tempeliers en Malta noem je in 1 adem.
    Kom je nog eens iets tegen van die gasten stuur maar eens een foto.
    Allez geniet maar verder van de vakantie, en we kijken uit naar het vervolgverhaal. Groetjes en knuffels van ons 2.