MALTA & GOZO: Megalitic Temple of Hagar Qim and swimming in a natural pool in Ghar Lapsi

5 augustus 2023 - Qrendi, Malta

Hello hello...

Op onze 2de dag in dit wonderlijk mooi land vol geschiedenis bezochten we - na een ontbijtje onder de olijfboom - de megalieten in Hagar Qim & Mjandra. We kochten een Heritage Family Pass waardoor we op heel veel plekken toegang hebben. We vertrokken vrij vroeg om de grote groepen en hitte voor te zijn en dat bleek een strak plan. In het museum bij de tempels kunnen we de Venus van Hagar Qim bezichtigen en door een valse tempeldeuropening kruipen.

Beide tempels worden afgeschermd door grote witte doeken, ze zijn tenslotte 5000 jaar oud. Straf dat dit eiland zo snel bewoond was én dat ze - nog voor de piramides gebouwd werden - hier al zo'n constructies konden optrekken. De zwaarste steen woog 20 ton. Er zijn sporen terug te vinden waaruit blijkt dat ze de Pleiaden bestudeerden en ook de zonnewende gevierd werd. We moeten dan 700 meter afdalen naar de 2de tempel. Bekijk zeker eens het filmpje bij onze video's!

Het is puffen en blazen onder de verzengende hitte maar we stappen flink terug naar boven. De vloer is hier écht lava en we verdienen dan ook een waterijsje als aperitief hahaha!

We besluiten om in onze zwemkleren te springen en te gaan zwemmen in Ghar Lapsi... een natuurlijk zwembad gevormd door de rotsen. We ploeteren, springen er in, delen Rynn zijn duikbril om visjes te spotten... HEERLIJK!

Wanneer we iets willen gaan eten, bij Carmen op de rots, zoeken we naar Rynn zijn verloren duikbril... die blijkbaar de hele tijd al op zijn hoofd stond onder zijn kikkerhoedje... oopsie.

Tijd voor beter snorkelmateriaal dus richting de Decathlon om ons te voorzien van snorkel-gear! Ook een tussenstop in de Lidl voor avondeten en een picknick voor morgen. We testen 's avonds in de wellness van het hotel alles eens uit... tussen de broebels geen vissen maar wel veel lol.

We eten wraps en hebben heel even het gevoel dat we in een party-hotel beland zijn, er zijn 3 bbq's met luide muziek. Gelukkig werd alles om 23 uur weer rustig. Tijd om een uiltje te knappen dus!

Tot morgen!

Fay en co

PS Over een afstand van 20 minuten waren er 15 ronde punten. Mama zegt dat de Maltesers aan 3 versnellingen genoeg hebben, je mag hier bijna nergens sneller dan 60 km per uur. 🐌

PPS Rynn vraagt zich af waar de riolen naartoe gaan op een eiland 😅

1. Meetje en pepe.:
    6 augustus 2023
    Mooi filmpje, van het zwemmen, Rynn is niet bang van de vissen zie ik. Ook het tempelfilmpje is mooi, maar waar zijn alle andere toeristen... jullie zijn precies alleen in de tempels. Nu ook pas de film uit Frankrijk gezien... met de slang aan de ontbijt tafel...hilarisch.
    Allez , tot hoors.
  2. Fay Martha Alice in Wonderland:
    6 augustus 2023
    We waren goed op tijd vertrokken om bij de eerste binnen te zijn :-)... als we naar buiten gingen waren ze de toeristenbussen aan het lossen... voordeel van Michael, onze huurwagen!