IJSLAND: Bootje varen en naar de haaien gaan!

4 augustus 2011 - Snaefellsjoekull National Park, IJsland

Bootje varen en naar de haaien gaan!

Joehoe iedereen, voor alle duidelijkheid: ons bootje ging niet naar de haaien hoor...

Ik ging lekker varen in het zonnetje ten noorden van het snaefelsness peninsula, kwestie van die lieve ijslandische puffins toch te zien te krijgen. Ja hoor, deze keer zagen we de papegaaieduikertjes wel, het nationaal hoog geprezen diertje (en dus verkrijgbaar in alle vormen en maten in de toeristenshops) is een klein vogeltje met een kleurrijk bekje. Verder zagen we nog vele andere vogeltjes op de eilandjes. Op het einde van de rit werd het net in het water neergelaten en een paar minuutjes later kwamen de verse zeedieren boven water: zeesterren, zee-egels, krabben, en lekkere te degusteren sintjacobsnootjes voor mama en papa - ik hield het liever bij mijn koekje hoor brr... Verder gingen we superjumbomosselen eten op een terrasje, en ik kreeg een frietje :-)!

Je vraagt je alvast af waar die haaien dan zaten? Wel, die hingen te drogen in drooghuizen. We gingen een kijkje nemen in het haaienmuseum (enfin, een hangar met een hoop foto's, opgezette haaien en de familiesloep) en kregen een professionele uitleg door dhr en mevr haaien-bereider. De man siert postkaartjes terwijl hij een grote haai omhoog houdt, dus wisten we direct dat we de baas himself aan de haak hadden geslagen. Haaien worden eerst 4 maanden in donkere afgesloten containers bewaard en dan 6 maand te drogen gehangen. Haaienvlees is van nature namelijk giftig en dit lange proces dient om de te hoge dosis ammoniak eruit te halen. We kregen na deze heerlijke uitleg ook een proevertje... Eerst proeft het een beetje zoet, dan een beetje als hollandse drop met ammoniak en het smaakt af als een bleu kaas. Tjah, geef ons dan maar de lekkere gezouten walvis!

Aangezien het vele reizen ons een beetje moe maakte deden we er een relaxdagje bovenop, een beetje zonnen en naar het zwembad.

Nu terug richting Reykjavik!

Kus

Fay

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade