IJSLAND: Schaapjes, watervallen, mos

3 augustus 2011 - Stykkishólmur, IJsland

Joehoe iedereen,

Ik ben ondertussen al meer dan een week onderweg en ik heb mijn kleine oogjes al goed de kost kunnen geven.

We bezochten de Golden Circle: geysirs, de Gullfosswaterval en Thingvellir. Dit is de plaats waar de allereerste democratie in Europa tot stand kwam en waar de continental divide tussen de noord-amerikaanse plaat en europese plaat zich bevindt en zich verder van elkaar vewijderen. De grond scheurt er letterlijk open en we konden in de kloven wandelen, ikke in de bugaboo. We hadden geluk met het zonnetje!

Onderweg naar Snaefellsnes ging ik met mama en papa zwemmen in Borgarnes, lekker drijven in de hot pot, stappen door het kinderbadje en onder de douche met mama.

Nu verblijven we bij boer Kirstinn, in een klein oud hobbithuisje. De boer is oud maar uniek, net als zijn huisje, het ontbijt met gerookte walvis voor mama en papa en skyr (platte ijslandse kaas) voor mij. Een Ijslandse ervaring op en top. Ik ging naar het Snaefellsjokul National Park, maar de piek van de vulkaan zat in de wolken en het regende. Ik liet me dragen in de rugdrager (goed dat we al geoefend hadden in de regen in de Ardennen en langs cap blanc nez) langs de kliffen en zag en hoorde duizenden vogels. We reden door gigantische stukken hraun oftewel lavavelden, zwarte en rode rotsbrokken en kratertjes overal in het rond. Oja en tussendoor: overal schaapjes en watervallen,mos, schaapjes en watervallen, mos....

Je ziet het, ik vind het hier berefijn! Leuk trouwens dat jullie mij hier een beetje volgen!
We gaan vandaag Stykkisholmur verkennen en een beetje ontspannen. Tijd voor een dutje nu...