CZECH REPUBLIC: Trutnov, swimming in fresh mountain water & wonders of nature in Teplice Skaly

6 augustus 2022 - Teplice nad Metují, Tsjechië

Dobry den!

Dat ze hier in Tsjechië gekke plaatsnamen hebben, bewezen ze maar weer eens in Trut-nov... haha! We zagen ook al eens restaurant Slunce, hilarisch voor ons West-Vlamingen...  Maar bon, Trutnov is een gezellig stadje met een mooi pleintje. In de jaren 1200 heeft een ridder een draak neergeslagen, en op die plek werd Trutnov gesticht. Vandaar de grote draak op de kerk. We kuierden wat rond en aten lekker op een pleintje... het was veeeel te heet om iets anders dan dat te doen. Rynn bestelde "gesmolten kaas", dat bleken kaaskroketten te zijn.

We reden verder naar ons nieuwe huisje in Teplice nad Metuji. Dat zogezegde luxe huisje is een beetje scruffy... maar het zal zijn dienst doen voor onze tijd hier. Na aankomst gingen we naar een koupalista oftewel zwembad... dit zwembad was wel echt speciaal want het werd voortdurend gevuld met koud bergwater. Gelukkig was het 32 graden en hadden wij nood aan afkoeling! We deden wel 100 bommetjes en ik sprong ook van de springplank.

Na een boodschappenmissie naar de Penny konden we een boterhammetje eten en onder de wol.

Vanmorgen stonden we op met regen en mistwolken in de bergen. We lieten ons niet ontmoedigen en vertrokken richting de Teplice Skaly. Eens daar, geen druppeltje regen meer gezien. Een wandeling van 7 km, waarbij we alleen maar ooooh's en aaaah's hadden en niemand zaagde over het wandelen, ondanks het stijgen en de trappen. We zijn echt onder de indruk van de mooie hoge speciale rotsformaties. Er zijn ongeveer 17 grote speciale punten te zien, tussendoor ook nog bordjes waar je vanalles kunt zien en dan de gangen, grotten, spleten,... de waterloopjes en watervalletjes en varens en mossen in 50 tinten groen... de foto's spreken voor zich! Sorry voor de overload 🤭.

We gingen ook 300 trappen en ladders op naar een uitkijkpunt, mama bleef op 3 trappen - enfin ladders dus - van het einde hangen omdat ze niet meer naar beneden zou durven.

Onze favoriete rotsformaties zijn:

Papa: de reus zijn korte broek

Rynn: de egel op de kikker

Mama: de ijsbeer

Ikke: de wachtende jager

Naar het einde van de wandeling toe werd het steeds kouder. Dit gedeelte wordt Siberië genoemd. Tot vroeg in de zomer kan hier sneeuw blijven liggen, nu was het er 11 graden, ook al was de zon weer van de partij. Check onze video's om te zien welk cool effect dit heeft! Zelfs de mossen ademen mee.

Op Echo Point gilden we KABOOM en de rotsen gilden terug.

We zijn behoorlijk uitgeteld, gelukkig is het morgen zondag = rustdag... of toch niet?

Dikke zoen van Fay

PS Geen probleem pepe, de bad-telefoon kan ook opgenomen worden in de douche!