CZECH REPUBLIC: Hiking in gorgeous mountains & tree top walk in Krkonossky Naradni Park

4 augustus 2022 - Víchová nad Jizerou, Tsjechië

Ahoj thuisfront!

Hier nog eens een nieuwsje van mij uit Tsjechië!

We verblijven hier in een supertof huisje in Vichova Nad Jezerou, een dorpje (allez, bestaande uit 1 straatje met vanvoor een mini-market) in de bergen van het Krkonossky Naradni Park.

Gisteren gingen we op tocht naar de bron van de Elbe! Aan de start van de wandeling komen was al een pittige uitdaging! Eerst een stukje rijden, parkeren op de juiste parking, 10 minuten bergop wandelen en daar de bus nemen naar een berghut. Enfin, de 2de bus, want de eerste zat net voor onze neus bomvol.

Bij de start van de wandeling konden we meteen heel ver kijken. We hadden uitzicht op het prachtige reuzengebergte en op het houten kerkje op de bergkam (waar mama en pepe 25 jaar geleden eens schuilden in de regen). Het pad was bij de start ook een ware autostrade, dus we moesten de motivatie hoog houden door wat liedjes te zingen, zeker wanneer het pad in stijgende lijn ging. Gelukkig kwamen we onderweg ook bunkers en tipi's tegen en had ik eetbare motivatie bij in mijn rugzak.

De bron van de Elbe hebben we gevonden... nuja, de echte bron ligt net ietsje verder op de berg maar wordt beschermd. Daarna was het tijd voor een zonovergoten picknick met million dollar views.

We daalden verder af tot de meest futuristische berghut ooit en konden daar een ijsje eten! Jiehaa! Een beetje extra suiker om de klim naar boven in te zetten! We zongen ons hees van de zevenling van tante Loes en van die ouwe Chinees, andere Belgische wandelaars zongen zelfs even met ons mee!

We kwamen langs sjieke uitzichtspunten op puntige rotsen en langs een waterval. We kropen traag terug naar boven. Rynn zijn zweetfabriekjes waren zo oververhit dat hij in zijn blote buik verder moest. Maar hopla, een niet evidente en steile 7 km in de beentjes. Deze keer net op tijd om een plekje te bemachtigen in de bus! Oef!

Heerlijk uitgeteld splashten we in de jacuzzi terwijl papa de bbq aanstak om de klobasý te bakken! Lekkere worstjes! De avond werd afgesloten met cinema in onze hut!

Deze ochtend sliepen we wat uit en gingen we op weg om met de kabelbaan de Snezka - dé hoogste bergtop - te bestijgen! Bij aankomst in het dorp bleken de meeste parkings vol, waardoor we buiten het dorp moesten parkeren en een dikke kilometer te voet moesten (oja ook hier was het tegen de 30 graden aan)... waarna we nog 700m omhoog moesten klauteren... waarna onze ogen uit hun kassen vielen bij het zien van de wachtrij! Dat zou minstens een uur aanschuiven worden in de volle zon!

We beslisten vrij snel om radicaal het plan om te gooien. Gelukkig zagen we onderweg nog een coolere rodelbaan dan die die we al deden en mochten we 2 ritjes doen van mama en papa! We zoefden nu nog sneller naar beneden, we beginnen het te kunnen! 😆

In het dorp bewonderden we nog eens een werkende kabelbaan in de etalage van de Intersport en namen we een foto van de top van de Snezka... 😅 Na een picknickske gingen we terug naar de auto met een beetje een gemiste kans-gevoel. We gingen op zoek naar een ijsje om de pijn te verzachten.

Onze gps stuurde ons echter langs een andere route terug dan in de heenrit en plots passeerden we de Tree Top Walk in Stezka. We dachten, als we dat nu eens doen! Floep, de parking op.

Wat een fantastische beleving was dat zeg! We wandelden 42m omhoog langs een cirkelend educatief pad, tussen de boomtoppen door. We hadden dé beste vista's! En als beloning voor het 2km lange klimwerk mochten we met de 80m (!!!) lange glijbaan in een glij-zak naar beneden. Wij gingen natuurlijk heel coooool naar beneden, maar mama gilde de reuzen uit de bergen wakker tijdens haar afdaling! Je gaat 30km per uur volgens het bordje... geloof ons, het gaat loeihard!

Nadien mochten wij nog even op de toffe speeltuin en genoten we toch nog van dat ijsje op een heerlijk terras!

Geen spijt dus dat we Snezka inruilden voor Stezka! Dat vriendschapspad tussen Tsjechië en Polen blijft dus op de bucketlist staan voor later.

Groetka's (want alles eindigt hier op ka)

PS Pepe, je moet dringend eens in bad, want Fay wil je ook eens bellen via de watertelefoon.

1. An (Julie, Lore en Seppe):
    4 augustus 2022
    Wat een avonturen daar zeg! Die boomtoppenwandeling zag er wel een zalige vervanger uit. Ps: ik ben wel eens benieuwd naar derest van de hut, zijn er daar fotootjes van? 😇
  2. Meetje en pepe.:
    6 augustus 2022
    Hoi Fay, ja in Tsjechië kun je wandelen tot je schoenzolen beginnen te roken. Ik ben daar waar die stadsschilden zijn geweest samen met je mama....toen ze14 of 15 jaar was. Dat is de bron van de Elbe!
    Na meer dan 25 jaar kan die wel wat opgeschoven zijn .
    Mooie foto's van steile wandelingen...je ziet het zweet van Rynn aflopen....en ik hoor jullie puffen tot hier.
    Toen wij daar waren aan die hoogste berg.....draaide de zetellift niet wegens de dikke mist.....nu is het weer daar beter dan toen wij er waren.
    Ps. Bellen 🤙 uit bad zal niet gaan...we hebben geen lijn naar Tsjechië....en ik neem nooit een bad??? Maar wel altijd een douche....=wehorenelkaarnog.