CZECH REPUBLIC: Hubra Skala Rocks & bobsledding in Harrachov

2 augustus 2022 - Víchová nad Jizerou, Tsjechië

Ahoj!

Na de vele museums van de afgelopen dagen was het tijd om een beetje op adem te komen. We verlieten ons appartementje in Terezín en reden richting de bergen. Onderweg: veel werken, een paar regenvlagen, veel fabrieken oa een grote Skoda-fabriek.

We stopten in de gietende regen in Hubra Skala (in de Cesky Raj) en konden er nog net een parkingplekje vinden op de berg. Wandelschoenen aan, ieder zijn rugzak aan en off we go... Regen: nergens meer te bespeuren, woohoow! We ontdekken er supercoole rotsformaties met leuke - smalle - gangetjes en trappen tussen. Heel leuk om tussen te wandelen! En of we af en toe op adem moesten komen!

We vinden gelukkig een bankje om onze picknick op te smullen en even uit te puffen. We klimmen richting de viewpoints met uitzicht op het kasteel en de rotsen en dalen terug af.

Onderweg zien we een memorial voor omgekomen bergbeklimmers. Dat kan ons niet weerhouden om zelf even te boulderen. Ik geef het voorbeeld en Rynn klimt me vlot (iets te vlot) achterna.

In het bos ontdekken we ook elfen-hotelletjes. Daarna zijn mama en papa even de weg kwijt maar al gauw zijn we terug op het juiste pad. Oef! Onze auto in en op naar Vichova nad Jizerou!

Bij aankomst vinden we de sleutel onder de houten man aan de deur en kunnen we meteen de jacuzzi in! Yes! De houten chalet is prachtig en supergroot! Er wordt nog een maaltje op tafel getoverd en iedereen onder de wol. De krekels (gigantische Flip's) tsjirpen ons in slaap.

Vanmorgen was een slow morning, ik sliep uit (mijn broer was wel om 6u wakker maar daar merkte ik niks van) en we ontbeten in de zon op het terras. Wat lezen, een spelletje spelen, mama draait een wasmachineke...

Na de middag reden we naar Harrachov. 25 jaar geleden kampeerden mama en pepe hier al een keertje op hun roadtrip met de witte Fiesta. Het toen kleine dorpje is onherkenbaar. De wegen er naar toe zijn mooi aangelegd en het dorpje zelf is nu een toeristische hotspot. We wandelen even tot aan de ski-schansen die mama en pepe ooit beklommen). Je moet echt goed gek zijn om daar van te willen glijden met ski's aan je voeten!

Wij verkiezen andere adrenaline en gaan voor twee toertjes op de rodelbaan! Echt de max! Eerst word je rustig naar boven getakeld door het mooie groene bos en dan zoef je naar beneden! Het eerste ritje gingen we nog wat trager, de 2de keer scheurde ik door de bochten (allez ja het viel nog wel mee 😅).

Waar mama en pepe het 25 jaar geleden moesten stellen met een bordje salami, hebben we nu superlekker gegeten 😆...

's Avonds nog een plonsje in de jacuzzi en sebiet ons oogjes dicht!

Groetjes van Team Ons (Fay en mama) en Team Gans (Rynn en papa)

PS Molletje is echt overal! ❤

PPS Vandaag spotten we wat speciale bomen: een schoenenboom en 2 blauwe bomen!