CZECH REPUBLIC: Treehouse in the forest & rafting in Zlata Koruna

14 augustus 2022 - Ceský Krumlov, Tsjechië

AHOOOOOJ!

Na een zwemstop in de Aquapalace in Praag - veel glijbanen en waterzumba - reden we door richting Zlata Koruna (De Gouden Kroon). Daar wachtte Ivan ons op met zijn rode volkswagen transporter uit de vorige eeuw. Onze boomhut lag namelijk 300 meter omhoog met 131 trappen het bos in, maar zijn wagentje kon ons en onze spullen via boven wat dichterbij brengen. Vanalles uit de koffer gegrabbeld en hup daar gingen we. Eerst op een fijn baantje naar boven tuffen en dan dwars door een veld terug naar beneden hobbelen. Wat een avontuur! Gelukkig helpt Ivan met onze bagage! Topgastheer! En ooooh hoe leuk is onze boomhut. We leven écht tussen de bomen. We horen alleen de vogels, het waterloopje en de vallende eikels. Die laatste zijn best pijnlijk hahaha, papa kan er van meespreken.

We houden ons hier bezig met het bouwen van een eekhoornhotel, want die zien we hier in de bomen slingeren, en met boomklimmen en hangen. We gingen ook op zoek naar de Kromlechs van Stekre. Een inspirerende plek buiten de betreden paden. We laten wat offers achter op het altaar.

Papa test de gasbarbecue uit en we smikkelen onze buiken vol. We tekenen er hier op los, mijn broertje tekent boeken en ik maak stillevens en een tekening voor Lena.

's Nachts is het soms wat eng om zo alleen in het bos te slapen, maar we laten ons niet kisten.

Vandaag stonden we vroeg op om de afdaling in te zetten naar Zlata Koruna. We boekten een rafttripje en werden met de bus naar Cesky Krumlov gebracht, zo'n goeie 13 km verderop.

Voor we het weten dobberen we op het water. We passeren verschillende versnellingen, alles goed haalbaar met de kinderen, fototoestel blijft in het tonnetje. Er zijn verschillende stops langs de kant, met bbq's en tentplekken. Veel Tsjechisch toerisme hier, precies de Ardennen van Tsjechië dus! Alleen heeft de rivier hier wel veel water! 😅

Op de middag picknicken we en we roepen AAAHHOOOOJ naar passerende bootjes. Dat is een dingetje hier. De haventjes heten ook marina's en quasi in elke boot zit iemand met een wit blauw streepjes t-shirt of een kapiteinshoedje! Oja, en bier of rum (Captain Morgan, dat kennen we nog van op de Transsiberische spoorlijn), veel zatte kapiteins onderweg dus. Gelukkig zitten wij in een rustige flow.

Na de middag begint het te regenen. We schuilen onder de bomen en dat maakt ons sip. Hahaha nee toch niet! We denken stiekem aan de hittegolf in België en zetten onze peddeltocht verder. Op het einde van de rit moeten we een afdaling maken door een bootsluis, megaaaaaacooool! En een beetje spannend ook! We zwiepen in de grote golven en broer en ik zijn nu écht goed nat!

Gelukkig wacht ons aan onze boomhut - na 200m bos, 131 steile trappen (waarbij iedereen wenste dat de wereld plat was) en 4 potten water koken - een bosdouche. We doen eerst nog een zonnegroet aan de zon, die terug van de partij is!

Tijd voor den apero en ons laatste Tsjechische maaltje! Morgen worden we opgepikt door Ivan en terug naar onze auto gebracht! Op naar onze laatste reisdagen in Duitsland! We beginnen ons huisje nu toch al wat te missen...

Nog eentje om het af te leren: AAAAHHHOOOOJJJJJ!

Ps Ik lig op kop in de wedstrijd muggenbeten met 18 stuks, broer volgt op de 2de plek met 16 stuks!

Pps Telefoon aangekomen! Ook al hebben we hier geen elecktriciteit en wifi!