CZECH REPUBLIC: In l♡ve with Prague

11 augustus 2022 - Praag, Tsjechië

Hello!

Na onze avonturen in de bergen maakten we eerst een lugubere tussenstop in het ossuarium van Kutna Hora. Piramides en luchters van 40.000 menselijke skeletten... brrr... beetje vreemd wel. We mochten er binnen geen foto's maken, uit respect voor de doden.

Gelukkig deed Praag ons dit snel vergeten! We zijn totally in l♡ve! We logeren in het Monastery Hotel, ín een zijvleugel van het Strahov-klooster dus eigenlijk. Binnenrijden met de auto is een ongelooflijk avontuur, eerst door een gate in de kloostermuren en dan door een smal poortje om te parkeren. Room with a view! Ook de luidende klokken horen erbij :-). Ons kamertje is gezellig. We doen in de namiddag een broodnodige siësta, Rynn en ik netflixen.

Op onze eerste avond gingen we glutenvrije pizza afhalen. Er vond een mini-Tomorrowland-feestje plaats in de pizzeria toen de ober hoorde dat we uit België kwamen. Aan de oevers van de Moldau smikkelden we pizza's hippiestijl naar binnen. Op het eilandje in het water bleek het Pride-festival aan de gang! Gezelligheid & diversiteit troef. Ondanks het late uur beslisten we nog met de pedalo het water op te gaan. Magisch! Hele mooie views! Ook nadien toen we naar ons hotel zoefden met tram 22.

Woensdag zaten we in onze favoriete soort van reis-flow, goed gestart met een ontbijtje in de kloostertuin. We bezochten de wonderlijke bib van het Strahov-klooster. In het rariteitenkabinet zagen we een échte opgezette dodo, een boek uit het jaar 800, een narwalhoorn en 2 walvispenissen (aangezien dit té genant is voor een klooster staat er in de uitleg dat het om olifanteslurfen gaat hahaha!). Er zijn 2 zalen gevuld met boeken, de theologische en de filosofische zaal. In 1 zaal is ook een gouden kooitje voor de verboden boeken.

Enfin, we daalden verder af richting de oude stad langs gezellige winkeltjes en wandelden (samen met vele anderen) over de befaamde Karelsbrug. We aten een typisch dessert uit Praag: Trdelnik, een aan het spit gebakken koekje met suiker en vulling. Hemels. Én zelfs glutenvrij voor mama!

We positioneerden ons op een terrasje in afwachting van het uur voor de astronomische klok (eentje op de bucketlist van mama). Wat een schouwspel! Het skelet rinkelt de bel en draait zijn zandloper. De 12 apostelen passeren, waarna de haan kraait. En het publiek klapt en juicht. We beklimmen nadien de toren. Wij blij, want deels met de lift! Woop woop!

We zijn even moe "getsjoold" en beslissen een bucketlist-wensje van Rynn af te vinken: een ritje met de paardenkoets, die ons door het oude centrum en de Joodse wijk brengt.

We bezoeken nadien een synagoge en leren het een en ander bij over het Jodendom. Papa moet een keppeltje op!

We sluiten de avond af met het ronddraaiende hoofd van Kafka en een lekkere pasta in een 100% glutenfree italiaans restaurant! Opnieuw brengt tram 22 ons na 7 km stadsgestruin naar het hotel.

De volgende ochtend bezoeken we de Praagse Burcht. Nummer 1 must sees op de lijst. Ons oordeel? Tgohja, een beetje saai? Het is allemaal erg groots en ruim, dat wel. We zijn fan van de wachters, de mooie glasramen in de kathedraal en van het gouden straatje met zijn kleine huisjes.

Tijd om een siësta en wat rust in te bouwen. We eten een maaltje in een toeristisch restaurantje, bleek de ober nog aan Dampoort naar school geweest te zijn. Prima Vlaams haha. Daarna trekken we het Petrin-park in. Heerlijk chillen in het groen! We mogen 2 ritjes op de 200 jaar oude houten paardemolen rijden, we eten een ijsje en lachen ons krom - scheef - lang - kort in het houten spiegelpaleis. De valse Eiffeltoren laten we voor wat het is - trappenallergie! We rusten uit op een dekentje en knutselen en kleuren even.

De funiculaire tram brengt ons in 5 minuutjes naar beneden. We beslissen nog eens goed te gaan eten en doen dat bij de thai Noi! Oooooh wat was dat lekker! Sorry Tsjechische keuken maar dit was zo smullen, I love noodles! 😊

We laten nog een vredesboodschap achter aan de John Lennon-wall. Peace out Praag! We love you & we'll be back!

Kussen van ons!

PS We willen dit weer voor altijd. 26 graden, zonnig, af en toe een briesje of wolkje.

PPS Op de rit tussen de bergen en de stad telden we - niet gezeverd - 89 fabrieksschouwen en 10 grote lolly's waarvan de functie ons niet duidelijk is.

PPPS Het geheime koelboxje dat al de hele reis meewas en koel moest blijven, bleek het spuitje van mama te zijn. Hoera voor Humira, ondanks wat kleine lastjes gaat het redelijk goed.

MORGEN IS HET DE VERJAARDAG VAN PAPA: STUREN JULLIE HEM EEN SMSJE?

1. Meetje en pepe.:
    12 augustus 2022
    Formidastisch.....wat een mooie gebouwen....en die bibliotheek dan,amai speciaal en oud.
    Rynn zal wel genoten hebben van zijn rit in de paardenkoets.
    Nog veel plezier daar, groetjes aan je broer, en ook aan je papa en mama.
    Een ferme proficiat voor je papa zijn verjaardag....geef hem maar een extra knuffel. Daaaaaag
  2. Ria:
    12 augustus 2022
    Leuk om alles mee te volgen!
    Super leuke herinneringen voor later al die gedetailleerde beschrijvingen.
    Gelukkige verjaardag voor Rik!
    Goed vieren samen 😉🥂
  3. Snykers Marie Jeanne:
    14 augustus 2022
    Ook prettige verjaardag Rik van Marie Jeanne uit Oostende. Het verhaal van jullie reis in en door Praag heel leuk. Dank zij Annemie. All the best.