BULGARIA: Veliko Tarnovo & Tsarevets Fortress

13 augustus 2018 - Veliko Tarnovo, Bulgarije

Dobreden!

Zondag was het feeeest! Het was mijn papa's verjaardag! 's Morgens doe ik een verjaardagsdansje voor hem! Na onze deugddoende maar luie dagen in Nesebar gaan we wat meer off the beaten track. We rijden een heel stuk terug het binnenland in en we zien opnieuw geregeld paard en kar, dit keer gevuld met Romafamilies. We vermoeden grote armoede.

We houden even halt voor een lunch in het enige wegrestaurant. We bestellen hamburgers. Er is even verwarring over wel of geen kaas. We eindigen met een broodje met groenten en kaas en de hamburgers ontbreken erin?! De toiletten zijn van die heerlijke hangers met halve deurtjes... Langleve ons ontsmettingspulleke en onze zweeftechnieken! Zo snel mogelijk weer riebedebie!

We hebben afgesproken met de eigenaresse van ons volgend verblijf aan een tankstation. Er zijn wegenwerken in het oude centrum van Veliko Tarnovo en het is moeilijk aan het huisje te komen. We vallen van de ene verbazing in de andere, we zien onze eerste glimpsen van het Tsarevets Fort en de oude stad is een wirwar van stijle kasseistraatjes waar we door moeten furrelen met de Dacia!

We bereiken uiteindelijk The Red Konak Villa... Wooooow! Een speelhoek! Een schommel binnen! Ieder zijn eigen kamer en bedje! Een wasmachine! (Met dit laatste is mama dan weer blij!) We installeren ons en gaan meteen de buurt verkennen. We hebben gemengde gevoelens bij de stad... Sommige hoekjes en kantjes zijn prachtig, en duidelijk vernieuwd voor het toerisme... Andere hoekjes en kantjes zijn onafgewerkt, opengebroken, verloederd, gevuld met straatkatten en honden... En dan de gekke combi van die gezellige - maar meestal in slechte staat zijnde - Bulgaarse huisjes in contrast met oostblokblokken, Rusland is duidelijk niet ver. Ze houden hier ook erg van grooooote beelden.

We gaan 's avonds uit eten en papa het feestvarken is blij toch nog een stukje vlees te krijgen! We zijn het er over eens, één van de betere maaltjes van de reis! Een ijsje kan er ook nog wel bij! We beloven wel plechtig een paar weken geen tomaten ( deze hier zijn zoveel vleziger mmm) en komkommers meer te eten! Nog een badje en bed in!

Vandaag gingen we vroeg op pad naar het indrukwekkende Tsarevets Fort. De foto's spreken voor zich! Veliko Tarnovo wordt de historische hoofdstad van het land genoemd. De stad en het fort zijn nog altijd symbool van de Bulgaarse revolutie en heerschappij. We bezoeken de wachttorens en de kathedraal. Fay luistert naar een poppentheater in het Nederlands! Daarna mag ze zelf de plaats van de tsarina innemen op  de troon! Ze kroont zichzelf tot de zus van prinses Sofia.

We verkennen het fort helemaal tot aan de oostelijke toren... Hier werd Baldwin de Vlaming van de toren gegooid. De tsarina zou een oogje op hem hebben gehad. Hmm... We houden de Bulgaren nauwlettend in de gaten... Zie dat we ook de rivier ingekieperd worden!

De rest van de middag brengen we op een terrasje door. We proeven eindelijk de Taratorsoep, koude soep gemaakt van yoghurt, komkommer en dille. Mama en Rynn lusten het in elk geval! We spelen een paar spellekes en gaan nog even langs de supermarkt, we missen nu brood en onze lekkere kazen het meest! Gelukkig eet broer al weer wat beter, tenminste als hij mag eten wat ik eet en als ik hem eten geef.

Morgen wordt alweer een reisdag richting Sofia... We zijn benieuwd of de hoofdstad de parel op de kroon van Bulgarije  wordt!

Liefs

Fay

PS Denutjes, veel plezier in Canada 2.0... We volgen jullie blog!

PPS Ik lees elke dag jullie reacties! Superleuk!

PPPS De Bulgaren roken overal! Ik kan soms niet ademen op straat of in het restaurant... Vieze rook! Blij dat er in België minder gerookt wordt en het niet mag op restaurant!

PPPPS Wat heerlijk dat het hier zoooooo rustig is... Er zijn wel wat toeristen maar heeeeel beperkt! Zo anders dan pakweg Carcasonne in Frankrijk...

1. Sabine &Richard:
    14 augustus 2018
    Goeimorgen Fay en broer en mama en papa, daar in Bulgarije is er nog zoveel ongerepte natuur, behalve de sigaretten/sigaren rook moet het daar wel zeer gezonde lucht zijn!
    Genieten !!!!!!!!

Grtjes
    Sabine en Richard X
  2. Verie:
    14 augustus 2018
    Zo mooi en leuk om jullie blog te volgen! Die schommel in het huisje..zalig! Uitzichten...mooi! Rynn zn haren zijn zo blond! Proficiat aan Rik! Knuffel aan de avonturiers xxx