BULGARIA: Gorgeous Krushuna Waterfalls and impressive Devetaschka Cave

16 augustus 2018 - Krushuna, Bulgarije

Hallllloooo!

Dinsdag was een reisdagje van Veliko Tarnovo naar Sofia maar mijn mama had onderweg een paar leuke - off the beaten track - tussenstopjes voorzien! Het was een hemelse dag! We reden eerst naar het Maarata Natuurpark, waar we ons autootje parkeerden, een paar lev moesten betalen en zo langs het water konden wandelen naar de ongelooflijk mooie Krushuna Waterfalls! Ik nam foto's bij de vleet en we gingen even pootje baden in de ijskoude Blue Pool. Ok, uiteindelijk durft alleen papa kniediep te gaan, zo koud is het water!

Na de wandeling sprongen we in ons badkostuum en in het prachtige zoute mineraal zwembad! Wat een heerlijke verfrissing. Voor nog een paar lev konden we nadien aanschuiven voor barbecue aan een eetkraampje! Iedereen smikkelde zijn buikje rond! Geen toeristen te bespeuren, enkel Bulgaren, dachten we... Plots werden we aangesproken door een enthousiaste opa in het nederlands! Bulgaarse Belgen! Hij was er met zijn zoon en kleinkinderen! Ze kwamen hun familie voor het eerst in 5 jaar bezoeken en ze woonden in Gentbrugge! Een gezellig babbeltje, de man was trots op zijn land en op België.

We reden nog even verder op zoek naar de Devetaschka Cave waar de film the Expendables opgenomen werd... We vielen stijl achterover! Wat. Een. Grot. Zoiets hebben we nog nooit gezien! Prachtige kijkgaten op de blauwe hemel. Groene mossen en grassen. Blijkbaar werd de grot bewoond sinds 5000 v.Chr! (Later in het archeologisch museum in Sofia zien we daar helemaal toevallig sporen van! Daar lees je meer over in de volgende blog! )

Er leven 35000 vleermuizen in de grot! Minstens 15 verschillende soorten! De tunnels in de grot zijn ontoegankelijk zonder gids, dus verder dan een paar meter mocht niet van mama.

Daarna zetten we de rit verder, prrrrr daliloeeeee, in het gezelschap van de Krullevaar! Heerlijk genieten, twee uur lang Pluk en de Petteflet! We blijven echte fans! Zelfs broer doet mee als de meeuw Kareltje met de houten poot krijst!

We rijden onbezorgd mee op de achterbank, over viaducten en door tunnels,  door groene groene groene bergen, mama is een zeer alerte chauffeur en papa de allerbeste co- piloot! Twee uur later rijden we de auto voor in Maison Sofia Hotel en worden onze valiezen op een trolly geladen en onze auto voor ons geparkeerd!

De rest van onze avonturen in de wijze hoofdstad Sofia spaar ik voor mijn volgend blogje!

Slaapwel schapevel!

Fay

1. Meetje en pepe.:
    16 augustus 2018
    Opnieuw mooie foto's Fay, watervallen en grotten.... mooi gemaakt jullie namen met stenen. Breng je een steentje mee voor mij? We kijken er al naar uit om jullie terug te zien.... goeie terugvlucht voor morgen.
  2. Omazee:
    17 augustus 2018
    amaai, prachtig verslag, land en gelukkige familie
    pluim tina voor je reisvoorbereiding (zelfs al lag boek bij mij) en de mooie foto's
    tot ziens