BULGARIA: Citytrip in Sofia

18 augustus 2018 - Sofia, Bulgarije

Zdraveite!

Hier is hij dan! Het allerlaatste blogje van de reis! We zijn sinds gisteren terug thuis maar ik wil jullie nog zoveel vertellen over alle leuke dingen die we in Sofia deden.

De eerste dag gingen we met de metro de stad in! Wat ons meteen opvalt is hoe rustig het er wel is! Er wonen nochtans 1 miljoen mensen in de hoofdstad... We gaan langs het nationaal cultuurpaleis en zijn fonteinen en houden halt bij de Costa Coffee voor mama! Ze fleurt helemaal op, eerste deftige koffie in 3 weken! :-)

We bezoeken de Sveta Nedelya Church en begrijpen nu waarom de metro zo leeg is... Het is namelijk Onze Lieve Vrouw Hemelvaart! En daar is iedereen dus... We zien mensen aanschuiven met kaarsjes en bloemen om de priester zijn hand te kussen en over eén of andere goddelijke afbeelding te wrijven.

Vlak achter de kerk is dan weer een romeinse opgraving, die helemaal onder de stad doorloopt en nog even verderop de Banya Bashi moskee... We bedekken onze haren en gaan de moskee van binnen uit bewonderen. Het verbaast ons dat er zoveel religies en kerken te vinden zijn, en dat die diversiteit er voor zorgt dat iedereen gewoon samenleeft. Het land ligt echt op de kruising tussen verschillende culturen. We doen er nog de Russische kerk bij, want in de crypte kon ik een wens op een briefje schrijven en in een doos stoppen. Benieuwd of mijn wens gaat uitkomen!

We eten een hapje en passeren op dat moment het archeologisch museum. Mijn broertje is net in slaap gevallen en ik wil echt graag naar het museum! Ook mama en papa zijn blij dat ik graag naar binnen wou want we vinden het een van de indrukwekkendste archeologische museums die we al zagen. Bovendien vinden we er verwijzingen naar de grot die we hebben bezocht! Ik vind het fantastisch! Ik ben echt geinteresseerd in geschiedenis en alle vondsten van vroeger!

We stappen na het museum door en staan dan voor de grootste kerk van Sofia! De Alexander Nevski Church... Schitterende gouden koepels! We steken 4 kaarsjes aan en zetten ze bij de vele andere kaarsen. Oja, in de meeste kerken mag je hier trouwens niet fotograferen, vandaar dat we jullie dus weinig binnenkant kunnen laten zien.

We zijn nu wel wat moe, we doen een stop op de speeltuin in het gigantische Borisova Gradina park, we eten een subway-broodje en keren in twee etappes terug naar het hotel, een deeltje te voet en een deeltje met de taxi.

De volgende ochtend beslissen we, na een stevig ontbijtje, om de zoo van Sofia te bezoeken zodat ik en broertje wat kunnen spelen voor de lange reisdag van morgen. De zoo is ook wel weer vergane glorie, we denken ook dat dierenliefhebbers hier beter wegblijven. We vinden de zoo onverzorgd, te klein, grotendeels verouderd,... Ze zijn wel een renovatiepoging aan het ondernemen. Ik heb veel plezier met broertje en hij met het rondwandelen. Hij is helemaal gek op de muisjes en roept piep pieeeep pieeeeep! Ik vind de tijger, de olifant en de andere grotere dieren leuk!

Na de zoo gaan we zwemmen in het hotel! We moeten grappige badmutsjes aan en houden een noodle-gevecht tussen team meisjes en team jongens! We pakken al wat in voor de reis en maken ons mooi voor het laatste etentje in Bulgarije. We gaan uit eten in restaurant Aubergine, een gezellig restaurantje in een iets hippere buurt. Heerlijke ribbetjes! Mmm!

De volgende ochtend pakken we alles netjes in, checken we uit en gaan we voor een laatste stop in Muzeiko, het kindermuseum! Superleeeeuukk! Ik mag er archeoloog, wetenschapper, geoloog, ruimtespecialist,,... zijn! Heel leuk, want dat wil ik allemaal worden! Ik weet al wat ik voor mijn verjaardag wil! Een microscoop om mijn stenen te bestuderen!

En zo zit de reis er op... We leveren onze Dacia terug in op de luchthaven. We eten nog een broodje. En dan hopla! Op het vliegtuig! I love it! Mama iets minder, ze heeft toch wat vlieganst opgelopen... En Rynn, die wil natuurlijk niet blijven zitten, dus schreeuwt hij toch wel een 20 minuten het hele vliegtuig bijeen! Eenmaal in de lucht valt hij op mama in slaap. De vlucht verliep verder prima.

Ons avontuur eindigt hier! Voor deze reis tenminste... We hebben al een paar leuke ideetjes voor volgende reizen!

Veel liefs van Fay, en mama en papa en Rynn!

PS bedankt nog maar eens voor jullie berichtjes... We hebben er wel eentje moeten wissen omdat onze familienamen in de reactie stonden, we blijven toch liever een beeeeeetje anoniemer :-) :-) :-)

1. Chris:
    19 augustus 2018
    Welkom terug thuis... het was leuk om jullie weer te volgen. We kijken samen met jullie uit naar het volgende avontuur!
  2. Ria:
    19 augustus 2018
    Wat leuk om weer mee te kunnen genieten van jullie reis en zo Bulgarije van een andere kant te leren kennen. Bedankt voor de blog, echt tof! En dat van die koffie... dat ken ik... zalig die eerste lekkere koffie terug na een paar weken :)
    We kijken alvast mee uit naar jullie volgende avonturen.
  3. Meetje en pepe.:
    19 augustus 2018
    Amai Fay, super tof dat kindermuseum. Archeoloog ... echt iets voor jouw, ik heb al een centje opzij voor je microscoop. Zeg maar aan papa en mama dat ze een goeie moeten aankopen , zo kun je ook mijn meegebrachte stenen van Noorwegen eens bekijken. We kijken er al naar uit wanneer je komt. Veel groetjes voor jullie alle 4.....BEDANKT VOOR DE MOOIE BLOG!👍😉
  4. Annie en willy:
    21 augustus 2018
    't was leuk om mee te kunnen genieten van jullie reis, groetjes annie en willy