BULGARIA: Samokov, Borovets & hiking to the Musala Hut

1 augustus 2018 - Borovets, Bulgarije

Dobreden!

Dinsdag was een dag vol ongeplande bevreemdende machtige avonturen. Ons autootje moest zijn wiper laten repareren bij Automotiv Niki! Een 2 mansgarage, de grootte van een garage. Letterlijk. Er kon 1 auto in, dus werden we op het voetpad gerepareerd. Voor 5 euro. En wat bleek? Niki sprak nederlands, hij had nog in Utrecht gewoond.

Wij weer on the road naar Borovets, dat wordt omschreven als een vergane glorie- skidorpje. Wel, troostelozer dan dit dorp wordt het niet denken we. Een paar grote oude lege skihotels en een straatje vol lege houten chaletrestaurantjes met per terras 1 zich doodvervelend personeelslid. Maar look on the bright side... we hebben alles en iedereen voor onszelf! 10 paardjes om uit te kiezen voor een wandelingetje in het bos (waar we nog meer vervallen hotels en huizen zien), een klimbeurt op een touwenparcours (waar de 5 begeleiders dolblij worden van ons) en zelfs een peuterspeeltuin! Uit een babbeltje met de mensen horen we dat het veel te kalm is, dat ze geen goede zaken doen, dat ze hopen op een beter skiseizoen.... We bekijken ook al eens de liften en gondola en besluiten morgen terug te komen.

We doen inkopen in de Billa en mama tovert een topgerechtje op tafel! Ik speel papa onder tafel met een spelletje schaak, nog efkes vogelpieken in de tuin en iedereen kruipt onder de wol!

Vandaag vertrokken we vroeg naar de gondel, oranje eitjes die ons in 23 minuten naar Yastrebets op 2360m brachten. Mama was er niet gerust in, broer en ik gilden van de pret, en zo stegen we met een zucht naar boven in de lucht. Het eerste deel van de wandeling hadden we weinig uitzicht, heel veel mist. Des te verrassender als je plots voor een meer staat, of de hut recht voor je ziet liggen! We wandelden ongeveer een uur en een kwartier tot aan de Musala Hut... Ok, het kon dus toch nog troostelozer dan in Borovets... De echte hut bleek afgebrand. De gigantische nieuwe hut is enkel een buitenconstructie en is vervallen en leeg. En de ad interimhut, daar werden we ook niet vrolijk van... We konden er 3 snickers kopen en een icetea, broer verorberde al wandelend in de hut zijn verse patatjes, en buiten begon het te regenen. Even de bui wat laten voorbij gaan en genieten van de bergviews tussen de wolken door... Mooooi! Tijd om door te stappen en met de eitjes terug naar beneden te gaan. Iedereen een warme douche en een lekker maaltje achter de kiezen en bedje in!

Het lijstje van de dag is "Wat we absoluut top vinden hier":

De regen, regen is echt cool!

Opstijgende wolken waar je door kan wandelen

De gigantische duizenden kikkervissen en kikkers

Nieuwe spelletjes leren: manillen, yahtzee, schaken... Yes I can!

Broertje zijn nieuwe woordjes: paapwel, manmanman

De voordelen van gaten in het wegdek: gratis wegvertragers (ipv verkeersdrempels) en meteen ook gratis je auto gewassen 😂!

Morgen gaan we richting Bansko, met een stop in het schone Rilaklooster...