BULGARIA: Cultural heritage in Rila and Bansko

3 augustus 2018 - Bansko, Bulgarije

Dag iedereen!

Hoe gaat het daar in het warme zuiden... euh België? We lezen dat er weer een hittegolf is? Zoek een fris plekje en lees op je gemakje mijn blogje :-)

Donderdag vertrokken we zo vroeg mogelijk uit Samokov want het is 1,5 uur rijden naar onze volgende bestemming: het Rilaklooster. Onderweg zien we geregeld paard en kar en  de plaatselijke wegen zijn een uitdaging, we zigzaggen rond de putten. Na wat bochtenwerk bereiken we eindelijk het Rilaklooster! Wat een prachtige hemelse locatie! Ik neem foto's bij de vleet en laat de schoonheid over mij komen. De fresco's zijn adembenemend en er is overal goud! Na een goeie twee uur ons ogen de kost gegeven te hebben, besluiten we te picknicken maar het weer slaat om en we vluchten de auto in... Gezelligste picknick ever, in een plensbui in de Dacia Logan...:-) We rijden met een volle maag nog even verder en gaan een kijkje nemen bij de Stobpiramides...een bergwand die door erosie omgetoverd lijkt te zijn in piramides... Mooi! Ook de vlinders en bloemen vond ik mooi!

We zetten onze weg naar Bansko verder in de gietende regen... Mama en papa beslissen eerst langs het Pirin National Park Visitor Centre te rijden om een betere inschatting te kunnen maken van de geplande wandeling na onze kennismaking met de Musalahut. De dame die ons te woord staat is meteen zeer sceptisch over het hele plan en bestempelt de eerste hut die we voor ogen hebben als niet oké, zelf slaapt ze liever in haar tent naast de hut dan er in. Hmm... Wat nu? Iedereen is best moe en morgenvroeg die lange wandeling aanvatten zonder garantie op een degelijk maal en bed...?

We besluiten een nachtje bij te boeken in ons hotel, en de huttentocht in te korten naar twee nachtjes... Oooooh wat zijn we blij met deze beslissing... Ons hotel is namelijk een paleis! Rynn en ik hebben onze eigen slaapkamer, ons appartement is gigantisch! En er is een zwembad! Waar we meteen induiken! Plons! We eten allemaal veel te veel en vallen in slaap... Helaas zijn de meisjes hun magen wat ondersteboven en zijn we die nacht des te blijer met de mooie badkamer en de extra dag rust.

Vandaag gaat het al wat beter en bezoeken we rustig Bansko, een prachtig oud dorpskerntje, eten we traditioneel Bulgaars, gaan we nog eens zwemmen, en een avondwandeling doen.

Alle valiezen worden heringepakt, want morgen vertrekken we richting de Vihren Hut en de Banderitska Hut op een tweedaagse tocht! Spannend! We hebben voor de zekerheid toch wat extra eten bij. We zijn er klaar voor om eventjes off the grid te zijn. En ja... We zullen voorzichtig zijn! Beloofd!

Liefs

Fay

1. Ria:
    4 augustus 2018
    Tof jullie reis weer te kunnen meebeleven! Geniet ervan!
  2. Meetje en pepe.:
    4 augustus 2018
    Zoals je zegt Fay gaan we hier een warm, zeer warm , weekend tegemoet. Hopelijk valt het weer goed mee voor jullie trektocht. Zeg maar tegen je mama en papa dat ze de trektocht niet te lang moeten maken... en dat ze moeten oppassen dat ze niet verdolen.
    Blijkbaar zijn de hutten ook niet altijd zoals ze moeten zijn.... maar de foto's die je doorstuurde zijn zoals altijd prachtig.
    Zorg goed voor elkaar hè ...en geef je broertje maar eens een dikke knuffel van pepe en meetje. We kijken al uit naar het volgende verhaal, daaaaaag
    Oja , ook knuffels voor jou hè... van ons.
  3. Sabine &Richard:
    4 augustus 2018
    Waw fay wat jij allemaal meemaakt,en zo'n mooi hotel . en dan de vele foto's gewoon een super vakantie beleef jij !!!
    Dikke knuffel vooe jullie allemaal X

Sabine en Richard
  4. Oma en opa cowboy:
    4 augustus 2018
    dag fay . het is zo leuk om die mooie reisverhalen te lezen van wat jullie allemaal doen en beleven . de foto's zijn weer supermooi !! ondertussen heeft oma weer een nieuwe gsm en alle telefonnummers staat er nog op door een back up die we gemaakt hadden ! superblij !! en de vinder van de mijne is er niks mee want zowel kaart en toestel zijn geblokkeerd . ze kunnen er alleen naar kijken ;-))). verder zijn felien en saar nu op kamp en ik kreeg al een heel mooi briefje van saar . nu nog een kaarjte sturen naar alle twee , want post op kamp krijgen is leuk he , dat zal jij ondertusssen ook wel weten he ; verder geen nieuws meer en ook wij beginnen al af te tellen naar onze eigen vakantie :-)))

geniet maar samen met je mama en papa en broertje van de mooie reis en veel wandelgenot op jullie trektocht de komende dagen. dikke knuffel aan jullie allemaal en geef broer maar een dikke zoen van ons . tot je volgende verhaal !! dooooooeeeeeeiiiiii
  5. Marlies GADEYNE:
    5 augustus 2018
    Ziet er leuk uit zeg, veel plezier daar!