SOUTH AFRICA: Pilgrim's Rest & Blyde River Canyon

6 juli 2016 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Hoi!

Ondertussen hebben we het Kruger National Park achter ons gelaten en is de laatste week van onze reis aangebroken. We rijden via Malelane naar Sabie, langs velden vol sinaasappelbomen, avocado's en tomaten. We stoppen bij de Sabie Falls en de Mac Mac Falls, mooie watervallen! Deze regio werd vroeger door de Schotten opgeeist en de highlands doen ons wel denken aan Schotland.

We zijn wel toe aan een beetje rust, en waar zou dat voor reizigers beter kunnen dan in Pilgrim's Rest! Dit dorpje lijkt bevroren te zijn in de tijd, een gold rush town, met Victoriaanse huizen met portalen met een houten plankenvloer. We verblijven in de Royal Cottage, een onderdeel van The Royal Hotel.

Het huisje en het hotel zijn een museum op zich. Er hangen foto's van de jaren 1800 - 1900, we hebben oude piepende bedden en een prachtig emaille bad op pootjes. Het personeel in het hotel en het restaurant lijken weggelopen te zijn uit een oude film.

Het dorp heeft iets griezeligs over zich, we komen langs een oude kerk en er is een verrukkelijk pad richting het kerkhof, waarbij we meteen het gevoel krijgen dat we het beter links laten liggen. Later, als een verkoopster verneemt dat we in het dorpje slapen, zegt ze dat ze zelf liever in Lower Pelgrim's Rest verblijft omwille van de ghosts...! In het dorp is een huis van Mevrouw Alanglade, haar drie zonen zijn nooit ouder dan 20 geworden en zelf zou ze gestorven zijn aan een gebroken hart, haar geest wordt blijkbaar nog steeds in het dorp gespot. Niemand wil in het spookhuis wonen en het is een museum geworden. Wij slapen niettemin als roosjes in onze piepende bedjes in de cottage.

Maandag gaan we na een stevig ontbijt (Rik eet voor de 20ste dag op rij 2 spiegeleieren met spek, worst en bonen...zet op FOS maar eieren klaar want hij zal een serieuze afkick hebben) op verkenning in de Blyde River Canyon. Dit zou de derde grootste canyon ter wereld zijn. We hebben prachtige views op de Three Rondavels, de canyon en de bergen.

De Bourke Luck Potholes zijn echter de ster van de dag. Een prachtige kloof met watervallen en uitgesleten ronde holtes in de rots met loopbruggetjes er over. We nemen wel 100 foto's en genieten van ons aperitiefje (macadamianoten gekocht voor een appel en een ei) op de stapstenen in de rivier. Even verderop bewonderen we de Lisbon Falls, de hoogste waterval van Zuid-Afrika.

We stoppen nog aan Gods Window, met uitzichten tot ver over het bereisde land dat we binnenkort achter ons moeten laten... We sluiten de dag af met pannenkoeken en wafels in Graskop. We beginnen onze Belgische keuken wel een beetje te missen, mama mist de gezonde ontbijtjes, papa het brood en Fay de Delhaize.

De laatste kilometers op de baan (met potholes) worden aangevat richting Johannesburg!

Groetjes,

Het fAy-team

Ps: Wist je dat Fay leerde knipogen op reis! Staat niet op de lijst van mijlpalen bij Kind & Gezin, maar essentieel toch?!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ria:
    6 juli 2016
    GENIET nog van de laatste week! Wij blijven meegenieten van de foto's en verhalen!
  2. Belle:
    6 juli 2016
    Genoten van een paar zalige reisverslagen in de zon op het terras van de surfclub...geniet er nog van!!! Xxx
  3. Oma en opa cowboy:
    6 juli 2016
    Och ik wou dat ik even in dat old stadje had mogen zijn , ik ging er me er gejeund hebben ;-) . maar door het mooi verteld zijnde is het alsof ik er ook geweest ben . die watervallen moeten prachtig geweest zijn . geniet nog van jullie laatste weekje in het verre zuiden en alvast een goeie vlucht terug , en welkom back to reality ! weer een mooi stuk levensverhaal rijker , benieuwd hoe wij het volgend jaar gaan ervaren in the usa !
    alvast al een blog opgemaakt , starten ( om het te leren natuurlijk ) reeds dit jaar in Italie . doe Rik en FAy ook de groetjes en we zullen blij zijn jullie weer een keertje terug te zien ,!
    toet een bitje loater ;-)
    mama