SOUTH AFRICA: Our last impressions & time to go home

10 juli 2016 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Dag iedereen!

De laatste rit richting Johannesburg verliep vlotter dan gedacht. De autosnelwegen zijn echt prima in de provincie Gauteng en we luisteren voor de laatste keer naar Pluk en de Petteflet. Onderweg komen we langs de koolsteencentrales en mijnen, die duidelijk voor veel werkgelegenheid zorgen.

Omwille van een gpsmisverstandje rijden we, in plaats van op de autostrades, dwars door Johannesburg naar onze laatste verblijfsplaats: Ginnegaap B&B. We hebben er een geweldig appartementje met tuin. We verblijven nu in Melville, een veilige eerder witte wijk.

We hebben het gevoel dat we op deze reis voorzien worden van wat we nodig hebben op dat moment ~ travelflow ~ en ook hier krijgen we net wat we nodig hebben. In de straat is er Bambanani, een prachtige eetplek voor groot en klein. Voor groot is er het terras, lekker eten, cocktails, wifi en voor klein is er een superspeeltuin, creaworkshops, een speelhuis met winkeltje en verkleedhoek. Hier brengen we dan ook veel tijd door!

We verkennen de wijk ter afwisseling en ontdekken hippe winkeltjes in de 27 Boxes, een winkelcentrum gebouwd uit containers. Er zijn ook een aantal boekenwinkeltjes waar we nieuw leesvoer inkopen voor de terugreis. We kijken 's avonds naar Jeroen Meus op de tv en besluiten zaterdag thuis zijn receptje te proberen: zalm op de braai!

Stilletjesaan tijd om in te pakken...en off we go! We rijden door de stad, over de Mandela Bridge, waar 5 weken geleden onze reis begon, op de trein richting Cape Town. We leveren onze wheels in op de luchthaven, checken in en genieten van onze laatste South African Sundown aan de gate.

Klaar om te vliegen! Op de eerste vlucht wel serieuze turbulentie boven het meer van Tsjaad, waardoor mama toch even onwel wordt ~ en zweert om nooit meer te vliegen, yeah right!~ maar Fay slaapt door alles heen... . De overstap in Zürich verloopt vlot.We kunnen SWISS zeker aanraden, goede service, degelijke beenruimte, lekkere ontbijtjes, extra speelgoedjes voor Fay, en Zwitserse chocolade!

In Zaventem worden we door taxi Nele opgehaald en voor we het weten zijn we terug in Merelbeke! Fay is, ondanks de vermoeidheid, door het dolle heen, ze vliegt in haar speelhoekje, knuffelt koe, koala en uiltje, ... wij laden de was uit en vallen dan om in ons eigen bedje!

Wat een ervaring, deze reis! Ze was niet vergelijkbaar met onze andere reizen, had veel moois, en ook veel lelijks, veel genieten, veel stof tot nadenken, prachtige natuur en wilde beesten, maar bovenal weer een bevestiging dat we in ons Belgenland bij de lucky few horen.

We hebben echt genoten van elkaars gezelschap, we dachten dat het veel vermoeiender zou zijn om met een actieve kleuter op pad te zijn, maar we hebben maar af en toe wat entertainment uit de valies moeten toveren. De hits zijn de luistercd's, krijt, pomponnetjes maken, haar eigen dagboek invullen, het spelletje Dobbel, reiskaartjes met uitwisbare stift, filmpjes op de tablet,... . Fay ziet de wereld als één grote speeltuin, voelt zich snel thuis, maakt snel vrienden, speelt met taal, ...ja, ok, we zijn best wel fier op onze flinke kleine reiziger.

We kijken er nu naar uit om iedereen terug te zien, aan het zeetje, op de Gentse Feesten, voor een speeldate met Fay... !

Tot gauw!

Rik, Tina & Fay

PS Fay's volgende avontuur gaat richting Parijs, stay tuned!

1. An (Julie, Lore en Seppe):
    11 juli 2016
    Wat was het leuk om hier te kunnen volgen. Zo jammer dat het (al) gedaan is. Het waren echt leuke schrijfsels en dito foto's.
  2. Bie:
    Welkom terug! :-)
  3. Katrijn:
    11 juli 2016
    Piep! Ik wil jullie very soon zien hoor, speeldate yes!! Maar bekom nu maar efkes rustig... Tot gauw! x
  4. Annelies:
    11 juli 2016
    Terecht super fier op jullie dochter!
    Het was heerlijk om jullie van op afstand te volgen.
    Tot gauw
    -X-
  5. Ria:
    12 juli 2016
    Blij dat jullie weer veilig thuis zijn.
    Bedankt om ons te laten meegenieten!
    ZALIG om al die reisverhalen te lezen!
  6. Annie en willy:
    12 juli 2016
    dank zij de leuke schrijfsels en vele foto's was het heerlijk meegenieten van de reis , hopelijk is de aanpas aan Belgie en het werk niet te moeilijk, groetjes en bedankt annie
  7. Emily:
    12 juli 2016
    Yes Fay is an amazing traveler and you should be so proud! how lucky she is also.