IJSLAND: Over hoe reizen evolueert en de vinwalvis

26 juli 2011 - Reykjavík, IJsland

Over hoe reizen evolueert en de vinwalvis

Hallo iedereen! Na een nachtje in een heerlijk chique gedekt bedje in het NH-hotel in Brussel, moest ik echt vroeg uit de veren. Ik kon aan mijn theewater voelen dat er iets spannends te gebeuren stond! Het inchecken ging vlot: 49,8 kg aan valiezen - oef - de limiet was 50 voor ons drie! Ook het inchecken verliep prima, mijn babymaaltijden en flesjes werden goedgekeurd. Mama en ik werden wel even gefouilleerd hihi dat kietelde! Op het vliegtuig kreeg ik een riem en werd ik aan mama vastgeklikt. Omdat we wat vertraging opliepen, besloot ik maar een dutje te doen dicht bij mama en huh, toen ik mn oogjes weer opendeed vlogen we al in de lucht. Beetje stappen in het gangpad, met mama kijken in een boekje, eten en drinken, gezellig zo in het vliegtuig! Maar daar word je zo lekker moe van...dus bij het dalen kroop ik tegen mama aan. Het was een erg winderige en turbulente landing, we gingen een paar keer op en neer, mama em papa hadden oorpijn maar daar merkte ik heeeelemaal niks van:-). Toen we geland waren deed iedereen bravo! en ik ook dus!

Dat reizen evolueert, merkten we al op het vliegtuig. Wie heeft er nog een reisboek nodig, of een gezelschapsspelletje? Een i-pad met touchscreen is alles ineen: een pc, films, internet, reisboek! Even inzoomen op Lonely Planet in drie vegen en met 2 tikjes aanduiden waar je hotel is, de wandelroute tekenen met je vinger,... Omdat we geen entertainment aan boord hadden, deelden ze playstation portables uit...maar het strafste was toch het opzetten van het babybedje in ons hostel! Na een aantal pogingen en gevloek, kwam Richard van het hostel eraan. Ik was nu wel moe en een beetje ambetant want ik wou in mn bedje! Hij vroeg ons of we een laptop bijhadden?! Om op youtube op te zoeken hoe we het bedje moesten opzetten! Uiteindelijk lukte het zonder nieuwe media, nog even de ramen verduisteren (de zon gaat pas onder rond 11u en komt op om 3u) en toen kon ik een welverdiend schoonheidsslaapje doen.

De volgende dag was ik vroeg wakker om 5u ijslandse tijd maar thuis is het dan 7u natuurlijk...we gingen dus vroeg de stad verkennen en de oude haven. Het zonnetje scheen en de reykjavikanen en toeristen vulden de terrasjes. We bezochten het magische spiegelende en fonkelnieuwe concertgebouw en een vikingenhuismuseum vol touchscreennieuwigheden.

s Avonds gingen we voor een walvis en papegaaienduikerstour in de Fluxafloibaai (klinkt een beetje als antibiotica he). Ik ging in mijn ducksuit op de rug van papa en vond het heerlijk op en neer gaan op de golven. Af en toe kwam er een guts water over de boot maar wij bleven gelukkig lekker droog. De papegaaieduikers waren rarara...gaan duiken en zagen we dus niet...maar na een tijdje speuren en racen over het water werd er een uitzonderlijke walvis gesignaliseerd: de vinwalvis, de tweede grootste en nog niet gezien hier deze zomer. In de verte zagen we inderdaad een fontein uit het water spuiten! We vaarden dichter en kregen de rug en vin ook te zien. De walvis was ongeveer 20 meter lang en de fontein spoot tot 6m hoog, volgens de gids. Prachtig! Terug in het hostel, nog even lekker gegeten in mijn superoude antieke kinderstoel. Het ijslands brood en de smeurrekeus (aka smeerkaas) vind ik best lekker hier.

Vanmiddag gaan we misschien zwemmen en een beetje relaxen. Morgen gaan we immers en route richting het zuiden van Ijsland! Tot snel!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl