GERMANY: Maths & Technics in Dresden

31 juli 2022 - Dresden, Duitsland

Gütentag!

Dit is een jubileum-verhaal! Nummer 100 op de blog! Woop woop! 🥳

Gisteren vertrokken we uit Kassel richting Tsjechië. We reden over de grens tussen West- en Oost-Duitsland. Gek dat je hier 33 jaar geleden een grens zou aangetroffen hebben. Nu is er amper een verschil te merken.

Heel erg last minute beslisten we om een stopje te maken in Dresden. We reden door het oude stadscentrum over de bruggen van de Elbe en zagen er veel - heel veel - dezelfde appartementen.

Bestemming: de Technische Sammlungen Dresden Museum. In een wel erg communistisch uitziend gebouw - waarvan je niet zeker bent of je er wel binnen zou gaan - bevond zich een museum over techniek en wiskunde én over fototoestellen. Het gebouw blijkt de grootste camera-fabriek van Oost-Duitsland geweest te zijn: Pentacon. We zagen in het museum camera's van alle groottes en vormen, wat een verschil met onze gsmpjes nu! Sommige camera's werden ingezet bij spionage.

Er was ook een Magische Machine-tentoonstelling. Ik kon met een VR-bril zelf een robothoofd besturen. Ik zag de mensen die er voor stonden en ik kon met hen praten. Megacool! We lieten ook een kopie van onze handen nemen en kregen daarbij een toekomstvoorspelling.

Daarna kwamen we bij de licht- en geluidstentoonstelling. We speelden met het licht, bestuurden lasers, we speelden laser-tafelvoetbal,... ook over geluidsgolven en trillingen was er vanalles te doen. Ik sloeg met een kracht van 32 bij het boksen! Voor broertje was het iets moeilijker.

Daarna begonnen onze maagjes wat te knorren! Dus we beklommen de toren en aten er hotdogs in het torencafé! Wat een uitzicht over de stad... we konden de zweef-baan zien.

Daarna zakten we een verdiepje naar de wiskunde-belevingstentoonstelling. Eerst even "snel" een bal in elkaar puzzelen, daarna proeven doen met water. Er was ook een megacoole zandbak met hoogtelijnen, waarbij je zelf je landschap kon bijeen scheppen en het kon laten regenen! Ik voelde me precies Eleven uit Stranger Things! Rynn en ik zaten letterlijk in de knoop én samen in een bubbel. En ja, juf Fay en leerling Rynn zijn grote wiskundefans! Dit museum is écht de moeite! Misschien komen we later nog eens terug om de andere verdiepen te ontdekken!

Wij zetten onze weg verder! Nog geen 20 minuutjes later bereikten we de Tsjechische grens! Mooie autostrades en de bergen in zicht. We zagen jammergenoeg ook een blus-helikopter voor de grote bosbranden in Boheems Zwitserland, in de bergen tussen Duitsland en Tsjechië.

We gingen nog even tanken in Litomerice (en nee, dat was financieel niet veel aangenamer dan thuis) en deden inkopen in de Pennymarket, alvorens we incheckten in ons appartement in Terezin (Theresiënstad). En dat ligt ook écht in het ghetto... maar daarover meer in het volgende verhaal...  In de video's een filmpje van een zingende robot!

Lieve knuffels en zoenen!

Fay (groetjes van mama, papa en Rynn)

PS van mama @teamOO wie spot Molletje?

1. Meetje en pepe.:
    31 juli 2022
    Ha, die formules op het bord kon ik vroeger in 1 2 3 oplossen....nu ben ik het antwoord eventjes kwijt, we worden ook een jaartje ouder hé.
    Een mol heb ik ergens rond de 10 foto zien passeren...maar kan ook mis teld hebben 《¿》
  2. Mietje Gadeyne:
    1 augustus 2022
    We volgen jullie heel geinteresseerd.
    Na het Gadeynefeest in september reizen we naar Duitsland en jawel...Dresden staat op het programma en is al voor een groot stuk voorbereid. Genieten jullie maar
    Nonkel Frank en tante Mie
  3. Oma en opa cowboy:
    1 augustus 2022
    In Duitsland zijn ze al altijd haantje de voorste geweest qua techniek he . zo kan je dus in een museum mega veel ontdekken ! En de wiskunde formules die komen zeker nog op jullie pad in jullie leven ;-) .. Op naar het volgende reisverhaal ! kijken er al ferm naar uit . We gaan er veel pas later kunnen lezen daar we zelf in vakantie gaan , naar ons vaste stekje . nog paar daagjes .. geniet nog van jullie avond ! oma en opa cowboy x