BULGARIA: Cultural crossroad in Plovdiv

9 augustus 2018 - Plovdiv, Bulgarije

Zdraveite!

Hier komt onze update over prachtig Plovdiv! De stad wordt in 2019 culturele hoofdstad van Europa en terecht!

We waren meteen in de stemming want onze guesthouse was midden in de oude stad, we kregen een speciale pas om tot aan de deur te mogen rijden! Het huis zelf was prachtig gerenoveerd! Onze kamer had vier oude bedden en een prachtig muurschilderij !  Jammergenoeg geen airco en ook de triljoen muggebeten namen we er met plezier bij. Mama wint nog steeds met ongeveer 35 beten, ik neem de tweede plaats met 22 beten, papa op de onderste trede met een tiental beten en Rynn valt gelukkig naast het podium dankzij zijn Deryantent met muggengaas!

We verkenden de oude stad en de talrijke steegjes, bezochten Nebe Tepe, een zeer oude nederzetting en vele romeinse ruines:  het stadium (waarover de moskee gebouwd werd, en ja ook de winkelstraat! De ruines waren zichtbaar vanuit de h&m), het odeon en het theater. Overal voel en zie je hoe de stad tussen de verschillende culturen zwerft, van de thraciers naar ottomaans naar romeins naar bulgaars. Volgens een man in de stad - zo van die reisbabbels met locals heeeerlijk! - ligt de oorsprong van alles in Bulgarije. Alle oosteuropese talen en het russisch komen van het bulgaars. Hij was trots en niet trots op zijn land omdat het  broke and broken is...

Vroeger waren er 10 miljoen Bulgaren, nu nog 6 miljoen, omdat veel jonge mensen de sprong naar een beter leven en werk maken zowel in als buiten Europa. We zien dat Europa veel investeert, in de heropwaardering van cultureel erfgoed maar ook in de aanleg van nieuwe wegen. Je kan je het dus afvragen... Is Europa een zegen of niet?

Op  dag twee bezoeken we het hippe gedeelte van de stad: Kapana! Er zijn hippe koffiebarretjes en we eten een macaronnetje, jaja ook broer! We zien prachtige graffitikunst op grote muren... Nog geen Roa, we zullen hem eens moeten bellen :-).

Na Kapana gaan we naar het park. We eten in Central Park, een geweldig restaurantje met view op de speeltuin, het lokale Liedemeerspark zeg maar, maar een beetje groter :-) ...  We spelen op  de speeltuin, en wel een uur in de fonteinen aan de swinging fontains. Iedereen is kletsnat, gelukkig drogen we snel op, het is hier 28 graden dus puffen we toch wat.... Onderweg naar het guesthouse nog een ijsjesstop en daarna iedereen versgewassen naar bed... Snurken maar! :-)

Op naar de zee nu, hopelijk vinden we daar ook af en toe een zeebriesje!

Dikke smakkerds van Fay

PS onze foto's staan niet echt in logische volgorde soms, dat is omdat we foto's mixen van verschillende camera's, niks aan te doen :-)

1. Meetje en pepe.:
    9 augustus 2018
    Inderdaad een heel mooie stad .... maar wat een hippe zonnehoed heb jij Fay ... en ook een toffe jumpsuit.... mooi. Je broertje geniet van het op spuitende water.... wat leuk dat jullie warm en goed weer hebben daar. Hier is het nu aan het watergieten.... veel plezier nog ,groetjes aan je papa en mama en ook aan Rynntje natuurlijk, daaaaaag.
  2. Sebastiaan (& Greet):
    9 augustus 2018
    Heerlijk om jullie verslagen te lezen! Fantastische schrijfstijl en humor :)